Kultur ökar välbefinnandet
Ett levande och fritt kulturfält upprätthåller den mentala försörjningsberedskapen. Vi klarar av olika kriser bättre då vi litar på morgondagen. Samhällets resiliens står på hållbar grund då vi litar på samhällets hållbarhet och de värden som förenar oss. I en levande kultur som utvecklas kristalliseras det som finländarna vill sörja för och försvara.
Rätten till kultur tillhör alla oavsett bostadsort, inkomstnivå, fysiska och psykiska egenskaper eller språkkunskaper. De senaste åren har ytterligare betonat kulturens och konstens betydelse för människor och gemenskaper. Efter pandemitiden måste vi stärkade kreativa branscherna och kulturen så att de kan ge människor hopp om en bättre framtid.
SDP har förbundit sig vid att statens finansiering till kulturen stiger till en procents nivå av budgeten. Målet är inte lätt att nå, men de kommande åren måste vi skapa en tydlig plan med mellanetapper för att nå målet. Dessutom behöver vi ambition för att återuppbygga kulturens verksamhetsförutsättningar. Branscherna behöver stöd ännu länge för att underlätta efter pandemin.
Vi gör Finlandsmodellen för hobbyverksamhet permanent
Hobbyer är livsviktiga för barn och ungas välbefinnande. SDP vill förnya skoldagens struktur genom att övergå till en flexibel skoldag där det ingår avgiftsfri klubb- och hobbyverksamhet. Marins regerings Finlandsmodell för hobbyverksamhet ska föras vidare i alla kommuner och skolor och modellen ska utvidgas till att täcka andra stadiet. Modellen ska säkerställas en permanent finansieringsgrund och olika aktörers verkliga möjlighet att agera som kommunernas partner i ordnandet av verksamheten ska tryggas. Anslutningen av tredje sektorn, föreningar och klubbar till serviceutbudet ska ökas för att möjliggöra olika hobbyer för barn och unga. Bland annat kan servicesedlar fungera som ett verktyg i inriktningen av tjänsterna. Samordningen av hobbyverksamheten och det ekonomiska stödet för den bör stärkas.
I modellen för hobbyverksamhet ska man höra barnen och ungdomarna, även de som behöver särskilt stöd och funktionshindrade barn och ungdomars, egna önskemål och dessa önskemål ska leda till verksamhetens utveckling. Modellen kan ytterligare stärkas genom att involvera ungdomsarbetarna.