Förbättrad tillgång till vård

Finländarnas förtroende för hälso- och sjukvården, i synnerhet tillgången till vård, har försämrats. Välfärdsområdena måste vara en motkraft till regeringens politik, enligt vilken det är rimligt att vänta i tre månader på att få komma till en läkare. Vi anser att varje finländare ska kunna lita på att de får vård efter behov och i tillräckligt god tid, oberoende av tjockleken på plånboken.

Grunden till all hälso- och sjukvård ska vara förebyggande av sjukdomar. Därför måste tyngdpunkten för social- och hälsovårdstjänster skiftas till förebyggande tjänster och tjänster på basnivå. Med snabb tillgång till vård förebygger vi att sjukdomar förvärras och minskar behovet av dyrare tjänster. Samarbetet mellan kommunerna och välfärdsområdena måste tas omhand, så att ingen hamnar mellan tjänsterna.

Vi håller fast vid tillgång till vård inom två veckor vid icke-brådskande vård inom primärvården. Inom munhälsovården måste man få vård inom tre månader.

Inom primärvården måste modellen med egen husläkare-egen skötare implementeras. När patienten vårdas av samma arbetspar av läkare och skötare samt vid behov andra experter som ingår i teamet, förbättras vårdkvaliteten och kundnöjdheten, och dessutom minskar kostnaderna.

Snabb tillgång till vård inom primärvården är också nyckeln till verkningsfulla mentalvårdstjänster. Digitala mentalvårdstjänster för det inledande skedet måste erbjudas och alla ska ha enkel tillgång till dem. Identifieringen av psykiska problem inom den övriga vården måste förbättras inom samtliga välfärdsområden i enlighet med verksamhetsmodellen Första linjens terapier. På det här sättet säkerställer vi att personen får stöd och hjälp snabbt.

Tjänsternas tillgänglighet och tillgången till vård måste effektiviseras inom samtliga välfärdsområden genom att implementera digitala tjänster dygnet runt, distansmottagningar och mobila tjänster. En kundvänlig elektronisk tidsbokning måste implementeras på bred front inom välfärdsområdenas tjänster. Marginaliseringen av äldre och personer med dåliga digitala färdigheter förhindras genom att trygga även traditionella fysiska besök och telefonkontakten samt genom att vägleda folk i användningen av de digitala tjänsterna.

  • Till icke-brådskande vård måste man komma inom två veckor i hela Finland.
  • Modellen med egen husläkare-egen skötare måste implementeras inom primärvården.
  • Mängden digitala mentalvårdstjänster med låg tröskel måste ökas.
  • Identifieringen av psykiska problem i samband med den övergripande vården måste förbättras.
  • Digitala tjänster dygnet runt, distansmottagningar och mobila tjänster måste implementeras i samtliga välfärdsområden.
  • Elektronisk tidsbokning måste implementeras på bred basis inom välfärdsområdenas tjänster.