SDP:s ordförande Antti Lindtman: Högerregeringen har skött sysselsättningen sämst i hela EU

27.9.2024

SDP:s ordförande Antti Lindtman höll gruppanförandet vid remissdebatten om statsbudgeten 24.9. Detta är en översättning i sin helhet till svenska av det tvåspråkiga anförandet som hölls.

Ärade talman!

Mitt i all klagan har vissa av våra styrkor i att bemästra den nuvarande krisen fått för lite uppmärksamhet. När högerregeringen inledde sitt arbete för drygt ett år sedan, fick den tre guldägg i sin portfölj som ingen annan regering fått med sig på nästan 20 år.

Det första guldägget var en rekordhög sysselsättning, den högsta sysselsättningsnivån i hela vår mätningshistoria.

Det andra var arbetskraftsinvandring, också den på en rekordhög nivå i vår mätningshistoria.

Det tredje var att regeringen fick möjlighet att bygga landets framtid på rekordstora planer för industriella investeringar inom den gröna omställningen.

Dessutom fanns i bakgrunden de genom alla krisår omhuldade goda arbetsmarknadsrelationerna, förtroende och parternas vilja att delta i förbättringen av de offentliga finanserna.

Dessa förutsättningar var helt annorlunda – och på många sätt bättre – än för tidigare regeringar, som har fått kämpa med att balansera ekonomin.

Ärade talman,

Nu när ungefär en tredjedel av mandatperioden har passerat och hälften av regeringens ekonomiska beslut är kända, är det lämpligt att granska hur Purras-Orpos högerregering har lyckats i sitt arbete.

När det gäller sysselsättningen har rekorden fortsatt, men förtecknet har bytts till minus. Denna mandatperiods sysselsättningsutveckling är den sämsta i hela EU. Ni hörde rätt, i hela EU finns det inget annat land där sysselsättningsutvecklingen under denna mandatperiod har varit lika dålig som i Finland.

Det finns ingen annan regering i EU som under denna period har lyckats lika dåligt med sysselsättningen som Petteri Orpos högerregering. [Här kom det sannfinländskt mellanropet om man kunde få samma sagt på arabiska]

Den rekordhöga arbetskraftsinvandringen har vänt till det att intresset för att jobba i Finland bland potentiella arbetstagare har sjunkit mer än för något annat land. I finansministeriets prognos förväntas nettoinvandringen sjunka till en tredjedel av vad högerregeringen startade med.

Och, ärade talman, svenska är vårt andra nationalspråk. Jag ber att det respekteras också i den här salen.

Den gröna investeringsvåg av tsunamityp som planerades för Finland har svalnat till en vindfläkt som inte värmer oss. Nya investeringsplaner har minskat med hela 89 procent.

Och ovanpå allt detta har man skapat en spiral av misstro på arbetsmarknaden, som förvärras av regeringens projekt med att cementera de kvinnodominerade sektorerna inom den offentliga sektorn i en permanent lönegrop.

De gyllene guldäggen togs inte tillvara. Högerregeringens första år är ett förlorat år för Finland.

Ärade talman,

Alla regeringens stora ord och löften om att stoppa skuldsättningen har brutits. Purras-Orpos regering tar hela 25 miljarder mer i skuld redan i sina två första budgetar. Enligt finansministeriets prognos kommer skuldkvoten inte att vända under mandatperioden – tvärtom hotar skuldkvoten att förvärras.

Regeringens underskottsmål på en procent av BNP finns som ett så dimmigt minne att ingen längre skulle våga nämna det.

Och efter alla dessa magplask och alla ord som man tvingats äta upp, vad gör finansminister Purra? Hon driver i EU en ”teknisk” ändring av EU:s finansregler, som hotar att lägga till hela sex miljarder i ytterligare sparkrav för Finland.

Minister Purra, ni har alltså gjort ett miljardbeslut som försvagar Finlands ekonomiska ställning och riskerar att öka nedskärningarna utöver de redan beslutade. Det röker ännu från er sax, när ert parti, som tidigare kritiserade EU, nu driver på ytterligare sparkrav från samma EU. Er föregångare, minister Soini, skulle aldrig ha lyckats förmå sig till att göra detta.

Och allt detta sker i lönndom, utan att informera riksdagen ärligt och öppet. Om jag gissar rätt, informerade ni inte ens statsministern om saken?

Nu finns det orsak att noggrant utreda vem som är ansvarig för denna begäran. Är det minister Purra som drivit detta för att få skära ner mer? Var statsministern medveten? Eller kommer ni att skylla på tjänstemännen?

Eller kanske skyller man också detta beslut på den förra regeringen och Sanna Marin? Jag gissar på det här sista alternativet.

Ärade talman,

Minister Purra, ert budgetförslag saknar två centrala element, och utan dem saknas allt: tillväxt och rättvisa.

Det är inte rättvist att regeringen skänker en halv miljard mer till privat vårdbusiness samtidigt som hälsovårdscentralernas köer förlängs till tre månader och äldreomsorgen försämras.

Det är inte rättvist att regeringen sänker skatten för höginkomsttagare i sin egen inkomstklass, så att de i slutet av mandatperioden har nästan 7 000 euro mer i fickan, samtidigt som pensionärer, småföretagare, arbetslösa och ensamstående föräldrar får sina inkomster minskade med flera hundra euro i månaden.

SDP erbjuder ett rättvist alternativ till dagens utveckling, ett alternativ som också leder till den efterlängtade tillväxten.

Istället för att höja skatten för småföretagare och skära i yrkesutbildningen skulle vi göra de förändringar i företagsbeskattningen som experter efterlyser och vi skulle ta itu med stöden till den fossila ekonomin.

Vi skulle återkalla regeringens beslut med ineffektiva utgiftsökningar och inkomstbortfall, som stöden till privat vårdbusiness och de skattesänkningar som gynnar de mest förmögna.

Vi skulle också lappa till kryphålen i beskattningen för storinvesterare, begränsa hemvårdsstödet och minska företagsstöden.

Men framför allt skulle vi satsa på tillväxt och nya jobb. För att förbättra tillväxtutsikterna skulle vi börja med att återställa förtroendet på arbetsmarknaden och främja en kultur av samarbete och gemenskap.

Därefter skulle vi återkalla de orimliga skärpningarna för arbetskraftsinvandringen som begränsar arbetsgivarnas tillväxtmöjligheter. Sedan skulle vi skapa verkliga, effektiva incitament för gröna investeringar.

Vi skulle underlätta för överskuldsatta personer enligt Tysklands modell, vilket skulle ge 120 000 finländare bättre incitament att ta emot arbete. Vi skulle bekämpa åldersdiskriminering och uppmuntra äldre att fortsätta arbeta. Vi skulle hjälpa den hämmade byggbranschen att växa och minska dess konjunkturkänslighet.

Ärade talman,

Vi har redan sett att med högerregeringens åtgärder krymper och förfaller Finland bara.

Ett annat Finland är fortfarande möjligt.

Finland har fortfarande möjlighet att locka till sig kunnig utländsk arbetskraft. Finland har fortfarande möjlighet att främja den gröna omställningen och locka investeringar till vårt land. Finland har fortfarande möjlighet att balansera sin ekonomi på ett rättvist sätt och så att vi inte förstör framtida tillväxtmöjligheter.

Det är möjligt att göra som man lovar. Det är möjligt att på riktigt leda finländarna i en anda av ömsesidig respekt. Det är möjligt att återställa förtroendet.

SDP erbjuder ett ansvarsfullt, realistiskt och stabilitetsfrämjande alternativ. En ny möjlighet istället för ett förlorat år. Ett nytt hopp för Finland.

Dela på sociala medier