Maija Ovaska

Kauppatieteiden maisteri
Ålder: 68
Välfärdsområde: Pohjanmaa
Kommun: Vaasa
Stadsdel: Vaasa

Kokemus ja koulutus
Olen koulutukseltani kauppatieteiden maisteri. Työssäni olen toiminut kehittämispäällikkönä. Koulutus ja kokemukseni antavat vankan pohjan palveluiden ja päätöksenteon kehittämiselle.

Luottamustehtävät
Toimin Merenkurkun Kuluttajien puheenjohtajana ja olen Kuluttajaliiton hallituksen jäsen. Kuluttajaliitto toimii potilaiden ja sote-asiakkaiden etujen ajajana. Liitto tarjoaa potilasneuvontaa sekä antaa lausuntoja mm. lakialoitteisiin. Muut luottamustehtävät: mm. Vaasan varavaltuutettu, kaupunkiympäristö- ja joukkoliikennelautakunnan jäsen

Henkilökohtaiset kokemukset
Toimin omaishoitajan sijaisena. Tyttäreni potilasvahinkoon liittyvä etujen valvonta auttaa ymmärtämään potilaiden edunvalvonnan tilan ja puutteet. Yli 90-vuotias äitini ei pysty huolehtimaan omista asioistaan. Hänen kohtelunsa ja siirtelynsä paikasta toiseen on avannut silmäni vanhustenhoidon hälyttävästä nykytilasta.
Nämä kokemukseni ovat antaneet paljon tietoa kehittämistarpeista.

Viktigt för mig

Asiakkaan on saatava nopeasti yhteys terveyskeskuksiin, sairaaloihin ja sosiaalihuollon yksikköihin

Puhelinpalveluiden on toimittava sujuvasti niin, että niistä vastataan soittajalle viipymättä eivätkä apua tarvitsevat jää yksin. Tällöin asiakas pääsee palveluiden piiriin ja hänen tulee saada hoidon- tai palvelun tarve arvioiduksi. Takaisinsoittopalveluiden tulee toimia luotettavasti. Palvelut tulee resursoida niin, että asiakkaalla on tosiasiassa mahdollisuus saada apua, digittömiä henkilöitä ei saa unohtaa. Tulee olla selkeästi nimettynä taho, joka valvoo hoitoon pääsyn toteutumista.

Iäkkäitä ihmisiä ei saa unohtaa

Ulkona harhaileva muistisairas henkilö tarvitsee nopeasti hoitopaikan. Lähes liikuntakyvyttömien yksinasuvien iäkkäiden ihmisten oikea hoitopaikka ei ole koti. Hyvinvointialueille tarvitaan lisää ympärivuorokautisen hoivan paikkoja. Hyvinvointialueiden tulee keskittyä hoidon jatkuvuuteen. Tutut hoitosuhteet parantavat hoidon laatua, lisäävät turvallisuutta ja ovat myös kustannustehokkaita. Asiakkaiden pompottelun sote-ammattilaiselta toiselle tulee loppua.

Palveluiden tulee olla kohtuuhintaisia

Hyvinvointialueiden asiakasmaksujen tulee olla kohtuullisia. Hyvinvointialueen tulee tehdä päätös, että se alentaa myös terveydenhuollon tasasuuruisia asiakasmaksuja, jos asiakkaan toimeentulo vaarantuu maksun johdosta. Asiakasmaksujen alentamisprosessien tulee olla asiakasystävällisiä. Yksikään palvelua tarvitseva ihminen ei saa pudota asiakasmaksujen takia palveluiden ulkopuolelle. Lisäksi tulee panostaa sosiaalisen luototuksen palveluihin, joista tulee viestiä asiakkaille aktiivisesti.