Elise Sailas

Psykologi
Ålder: 68
Kommun: Vantaa

Olen toiminut viimeiset 18 vuotta Vantaalla koulupsykologina, joten lasten, nuorten ja perheiden Vantaa on minulle monipuolisesti tuttu.

Viktigt för mig

Meillä ei ole varaa säästää lasten ja nuorten kasvatuksesta ja koulutuksesta eikä varaa jättää aikuisia vaille täydennys- ja uudelleenkoulutusta.

Henkilökunnan pätevyydestä, jaksamisesta ja saatavuudesta on huolehdittava paremmalla palkkauksella, työolosuhteilla ja täydennyskoulutuksella varhaiskasvatuksesta toiselle asteelle. Ryhmäkokojen on oltava kohtuulliset ja perustuttava ennen kaikkea pedagogiseen arvioon. Myös toisella asteella lähiopetuksen täytyy olla ensisijaista. Koulujen, oppilaitoksien ja päiväkotien tukipalveluiden on toimittava siten, että henkilökunta voi keskittyä keskeiseen tehtäväänsä, opetukseen ja kasvatukseen.

Asuinalueiden ja koulujen välistä segregaatiota on vähennettävä resurssien ja toimenpiteiden ohjauksella.

Kouluille on annettava resursseja tarpeen, eikä vain oppilasmäärään mukaan. Lapsille ja nuorille tarvitaan helposti saavutettavia harrastusmahdollisuuksia omassa kaupunginosassa. Perheen taloudellinen tilanne ei saa olla este harrastamiselle. Ihmisten tarvitseman tuen varmistamiseksi kaupungin ja hyvinvointialueen yhteistyön on oltava tiivistä ja saumatonta. Asukkaita on kuultava ja heidät on otettava mukaan alueiden kehittämiseen. Kaikille tärkeää lähiluontoa on vaalittava.

Kunnille siirtyneet työllisyyspalvelut on laitettava kuntoon.

Työllisyyspalveluiden siirryttyä kuntien vastuulle on huolehdittava niiden tehokkaasta ja joustavasta toteuttamisesta moniammatillista osaamista hyödyntäen, kuten esim. psykologien palvelut. Yhteistyön koulutuksen järjestäjien, hyvinvointialueen palvelujen ja työllisyyspalvelujen välillä on oltava saumatonta.