Riikka Rantanen

lehtori, YTM
Ålder: 39
Kommun: Jyväskylä
Stadsdel: Vaajakoski

Olen sosiaalialan lehtori, ay-aktiivi ja äiti. Olen koulutukseltani YTM ja sosionomi (AMK). Olen myös laillistettu sosiaalityöntekijä. Työskentelen Jyväskylän ammattikorkeakoulussa.

Olen Jyväskylän kaupunginvaltuuston jäsen ensimmäistä kautta. Kuluneella kaudella olen toiminut Jyväskylän sivistyslautakunnan jäsenenä. Olen ehdolla jatkokaudelle, koska haluan olla jatkossakin mukana vaikuttamassa sosiaalisesti vastuullisella tavalla jyväskyläläisten arkeen ja hyvinvointiin.

Minulle on tärkeää, että kaupungissamme on jatkossakin laadukasta varhaiskasvatusta ja perusopetusta sekä nuorille heidän tarpeisiinsa vastaavaa toimintaa. Kaupunkiympäristöämme tulee kehittää kestävällä tavalla ja siten, että se olisi kaikille saavutettava. Kulttuuriin ja liikuntaan panostaminen tulisi nähdä investointina, ei kulueränä.

Viktigt för mig

Kasvatuksen, koulutuksen ja nuorisopalvelujen laatu

Varhaiskasvatuksen, perusopetuksen ja nuorisopalvelujen laadusta ja resurssoinnista tulee huolehtia. Luokkien ryhmäkoot tulee pitää kohtuullisina, jotta jokainen lapsi ja nuori saa tarvitsemansa tuen oppimiseen. Varhaiskasvatuksessa ja perusopetuksessa tulee kiinnittää huomiota myös tunne- ja vuorovaikutustaitojen tukemiseen sekä kiusaamisen ehkäisyyn ja varhaiseen puuttumiseen. Nuorisotiloja tulee olla riittävästi ja nuorille heidän tarpeisiinsa vastaavaa toimintaa.

Saavutettava, kaikkien kaupunki

Kaupunkiympäristöämme tulee kehittää kestävällä tavalla ja siten, että se olisi kaikille saavutettava ja esteetön. Tämä tulisi huomioida mm. kaavoituksessa ja tilojen suunnittelussa. Kaupunkimme kuuluu kaikille - lapsille, nuorille, lapsiperheille, yksin asuville, ikääntyneille, ja myös esimerkiksi päihteitä käyttäville henkilöille tai niille, joiden elämäntilanne on jostain muusta syystä vaikea. Asuinalueiden eriytymistä tulee ehkäistä muun muassa kaavoituksella.

Kulttuuri ja liikunta investointina

Monipuolisesta kulttuurista ja liikuntamahdollisuuksista ei voi tinkiä. Ne tuottavat hyvinvointia kaikille. Erityisesti lasten ja nuorten matalan kynnyksen harrastustoimintaan tulee panostaa. Tilojen, kuten kirjastojen, museoiden ja liikuntapaikkojen, tulee olla terveitä ja esteettömiä.