Erkki Tuomioja

Email: erkki.tuomioja(ät)eduskunta.fi

avustaja: Ayla Shakir
Email: ayla.shakir(ät)eduskunta.fi

Toimielinjäsenyydet ja tehtävät eduskunnassa:

Suuri valiokunta (varajäsen)
Ulkoasiainvaliokunta (jäsen)
Puolustusvaliokunta (jäsen)
Pohjoismaiden neuvoston Suomen valtuuskunta (jäsen)
Eduskunnan kirjaston hallitus (Varapuheenjohtaja)
Ulkopoliittisen instituutin neuvottelukunta (jäsen)
Aasian ja Euroopan parlamentaarisen kokouksen Suomen valtuuskunta (jäsen)
Kansainvälisten asiain foorumi (jäsen)

”Pohjoismaista hyvinvointivaltiota ollaan vauhdilla purkamassa ja avaamassa ovea luokkayhteiskunnan paluulle.”

Olen pitkäaikainen kansanedustaja jo vuodesta 1970 alkaen, tosin välillä olin 12 vuotta poissa kaupungin töissä. Perspektiiviä on kertynyt politiikkaan ja eduskuntatyöhön, mikä on näinä vuosina muuttunut valtavasti.

Tänään eduskunnalla ja edustajilla on enemmän vaikutusmahdollisuuksia ja kelvolliset työolot verrattuna siihen aikaan, kun aloitin, jolloin meitä oli 4-5 edustajaa yhdessä pienessä työhuoneessa ainoina yhteisinä työkaluinamme yksi pöytäpuhelin ja yksi vanhamallinen kirjoituskone, ja demariryhmällä kokonaisuudessaan 1,5 palkattua avustajaa.

Jos tämä muutos on ollut parempaan suuntaan, niin samaa ei voi välttämättä sanoa työn tuloksista, ei ainakaan viimeisiltä vuosilta, jolloin 60- ja 70-luvulla demareiden johdolla rakennettua pohjoismaista hyvinvointivaltiota ollaan vauhdilla purkamassa ja avaamassa ovea luokkayhteiskunnan paluulle.

Eduskuntatyön ulkopuolella harrastukseni ovat historia ja liikunta, olen myös poliittisen historian dosentti Helsingin yliopistossa ja toivon vielä kirjoittavani useitakin historiallisia teoksia tähän mennessä julkaistujen lisäksi.