Kristiina Salonen

www.kristiinasalonen.fi

Avustaja: Sofia Nevalainen
Email: sofia.nevalainen(ät)eduskunta.fi

Toimielinjäsenyydet ja tehtävät eduskunnassa:

Ulkoasiainvaliokunta (varajäsen) 18.06.2019–
Talousvaliokunta (jäsen) 18.06.2019–
Tulevaisuusvaliokunta (jäsen) 18.06.2019–
Kansaneläkelaitoksen valtuutetut (jäsen) 30.06.2011–
Ulkopoliittisen instituutin neuvottelukunta (jäsen) 19.06.2019–2199
Parlamenttienvälinen liitto IPU, Suomen ryhmän johtokunta (jäsen) 10.09.2019–

Eduskunnassa työhuoneeni tietokoneen ruudun reunalla on muistilappu. Se on siinä silmieni edessä palauttaakseen minut juurilleni silloin, kun tuntuu vaikealle.

Lappu muistuttaa minua siitä, ettei inhimillisyys, empatia ja pehmeät arvot ole poliitikolle heikkouksia. Muistilapussani lukee:
”Lempeyttä voi odottaa vain kaikkein vahvimmilta.”

Joskus poliitikon kovuutta luullaan vahvuudeksi. Lempeyttä voidaan pitää tahdon heikkoutena. Politiikka on kuitenkin työtä ihmisten kanssa. Se on luottamuksen rakentamista toisiin, vaikuttaakseen. Kovuus etäännyttää kansanedustajan ihmisistä ja todellisuudesta.

Vahvuutta ja periksiantamattomuutta tarvitaan taisteluissa asioiden puolesta. Niiden lisäksi tarvitaan lempeyttä taisteluissa ihmisten puolesta. On uskallettava nähdä ihminen ja kuulla hänen tarinansa. Sinunkin tarinasi ansaitsee tulla kuulluksi, koska – sinä olet tärkeä.