Maria-Riitta Mällinen

Kunta: Rovaniemi
Vaalipiiri: Lappi
22

Olen perheenäiti, kaupunginvaltuutettu ja maakuntapäättäjä sekä Lapin Sosialidemokraattien puheenjohtaja Rovaniemeltä. Nainen hyvinvoinnin puolella!

Työskentelen Palvelualojen ammattiliitossa järjestötoimitsijana. Vapaa-ajalla retkeilen yhdessä tyttäremme ja luontokuvaajapuolisoni kanssa eri puolilla Lappia.

Olen opiskellut Oulun ja Lapin yliopistoissa ja asunut vuoden verran Inarissa opiskellessani pohjoissaamea. Opiskeluaikana olin useana vuonna kesätöissä Karigasniemessä, ja myöhemmin työharjoittelussa Utsjoen kunnalla ja töissä Arktisessa keskuksessa Rovaniemellä.

Lappilaisten asiat ovat minulle siten tuttuja. Lapin liiton hallituksen ja Lapin hyvinvointialueen valtuuston jäsenenä lappilaisten hyvinvointi on minulle tärkeää. Sen eteen haluan edelleen tehdä töitä.

Minulle tärkeää

Lapsiperheköyhyyden kitkeminen

Palkalla on tultava toimeen ja kokoaikatyö on oltava mahdollista. Yhteiskunnan sosiaalinen ja taloudellinen turvaverkko oltava riittävä ja ihmisystävällinen; sen tulee toimia trampoliinin tavoin, ei passivoiden tukea tarvitsevaa, vaan ponnauttaen takaisin jaloilleen. Meidän tulee edetä asteittain kohti maksutonta varhaiskasvatusta ja taata jokaiselle lapselle mahdollisuus maksuttomaan harrastukseen (harrastamisen Suomen malli).

Lapin valoisa tulevaisuus

Kaksoisraide Oulusta Rovaniemelle parantaisi syöttöliikenteen sujuvuutta. Pohjoisen tieverkoston korjausvelan pienentäminen on paitsi huoltovarmuus-, myös ennen kaikkea perusoikeuskysymys. Meidän tulee varautua sähköisen tie- ja lentoliikenteen yleistymiseen. Vihreä siirtymä tuo työtä ja investointeja Lappiin: tarvitaan hallittu siirtymä fossiilitaloudesta kohti uusiutuvia energiantuotantomuotoja, uutta teollisuutta ja vetytaloutta. Pidetään kiinni lappilaisista korkeakouluista.

Oikeudenmukaisuus

Eduskuntavaaleissa on kyse myös valtakunnallisista asioista, mihin suuntaan ja millä arvopohjalla Suomi menee. Sosialidemokraattina kannan huolta toimivista peruspalveluista ja yhteiskunnan turvaverkosta. Koronan jälkeisessäkin ajassa, kun valtiontaloutta on sopeutettava, tulee sopeutuksen perustua oikeudenmukaisuuteen.