Merja Mäkisalo-Ropponen

Tommi Heino,
Puhelin: 09 432 4118, 050 574 1491
Sähköposti: tommi.heino(at)eduskunta.fi

Toimielinjäsenyydet ja tehtävät eduskunnassa:
Perustuslakivaliokunta (varajäsen) 18.06.2019–
Tarkastusvaliokunta (Varapuheenjohtaja) 18.06.2019–
Tulevaisuusvaliokunta (jäsen) 09.06.2015–, (Varapuheenjohtaja) 10.06.2015–16.04.2019

Olen kolmannen kauden kansanedustaja Joensuusta. Valmistuin sairaanhoitajaksi vuonna 1981, erikoissairaanhoitajaksi 1983 ja terveydenhuollon opettajaksi 1991.

Terveydenhuollon tutkinnon suoritin 1991, terveydenhuollon lisensiaatin 1995 ja terveystieteiden tohtorin 1998. Vuonna 2003 opiskelin draamakouluttajaksi. Uskon, että elinikäinen oppiminen on itseensä tutustumista koko elämän ajan. Tässä asiassa ei koskaan tule täysin oppineeksi.

Olen työskennellyt muun muassa erikoissairaanhoitajana ja osastonhoitajana Pohjois-Karjalan keskussairaalassa, terveydenhuollon opettajana ja yliopettajana Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulussa. Ennen eduskuntaan tuloani työskentelin 10 vuoden ajan työyhteisökouluttajana.

Joensuun kaupunginvaltuustossa olen viidettä kautta, tällä kaudella valtuuston 1. varapuheenjohtajana. Olen Muistiliitto ry:n hallituksen puheenjohtaja, Miina Sillanpää Säätiön hallituksen jäsen ja Eduskunnan tilintarkastaja.

Olen kirjoittanut yhdeksän kirjaa, joista uusimmat ovat:

Tarinat työn tukena (2007),
Vuorovaikutustaidot sosiaali- ja terveysalalla (2011),
Kohti yhdessä tekemisen kulttuuria (2016) ja
Voihan sote ja 101 muuta kirjoitusta (2018).