Gustafsson Jukka

www.jukkagustafsson.net

Avustaja: Riitta Lyytikäinen
Email: riitta.lyytikainen(at)eduskunta.fi

Toimielinjäsenyydet ja tehtävät eduskunnassa:

Perustuslakivaliokunta (jäsen) 18.06.2019–
Tarkastusvaliokunta (varajäsen) 18.06.2019–
Sivistysvaliokunta (jäsen) 04.06.2013–, (Varapuheenjohtaja) 02.05.2019–17.06.2019
Suomen Pankin tilintarkastajat (jäsen) 18.06.2019–
Eduskunnan kirjaston hallitus (varajäsen) 18.06.2019–

Ihmisyys haastaa itsekkyyden

Innostun hyvästä elokuvasta, kirjasta, seurasta, jalkapallosta, eettisesta keskustelusta sekä ystävän kutsusta tulla mökille saunomaan ja mölkyn pelaamisesta. Niin- ja jalkapallossa olen edelleen hyvä!

Olen utelias ja aikas monipuolinen eri elämän alueiden ja ilmiöiden suhteen. Viihdyn yhtä hyvin ay-liikkeen työelämäseminaarissa kuin yliopiston tiedetapahtumissa.

Olen kirjoittanut kaksi kirjaa:”Työn ja ihmisen maailma” ja ”Ihmisyys haastaa itsekkyyden.” Jälkimmäisen Hesari rankkasi vuoden politiikkokirjaksi yhdessä Pekka Saurin kirjan kanssa. Kirjojeni nimet kertovat jotain itsestäni.

Koen saavani parasta työnohjausta kirjalijoilta ja filosofeilta. Opin ja saan myös paljon läheiltäni ja aivan tuntemattomilta pysäyttäjiltä Tammelan torilla. Tunnistan itsessäni taistelijaa arvojeni ja päämäärieni toteuttamisessa. En anna helposti periksi. Tahdon rakentaa turvallisuuden suojateitä kaikille ihmisille.

Martti Lindgvist on sanonut:” Minulle hyvä elämä merkitsee mahdollisimmman laajasti tiedostavaa ja siihen intohimoisesti osallistuvaa elämää, joka puolustaa omien edellytystensä puitteissa elämän jatkuvuutta ja sen ehtymätöntä kykyä kokeilla omilla luovilla mahdollisuuksillaan. Elämän idea on omaan mittaansa kasvaminen ja itsensä vapaaehtoinen antaminen tarkoituksiin, jotka ylittävät huikeasti yksilöllisen onnen tavoittelun rajat”.

Mielestäni julkista keskustelua hallitsee aivan liikaa talous. Ihminen on palautettava yhteiskunnan keskukseksi.

Varhaislapsuuden merkitys on tutkimusten mukaan ylivertaisen tärkeä.  Lasten kasvu ja tasapainoinen kehitys, leikki, laulu, oppiminen, itsetunnon kehittyminen, vuorovaikutus ym.

Varhaiskasvatukseen panostettu euro maksaa itsensä kuusinkertaisesti takaisin.

Rajat ja rakkaus, yksinkertaista, mutta miksi niin vaikeata.   Tukea ja kodinhoitoapua pitää antaa vanhemmille.  Tarve ei ole vähentynyt, päinvastoin.  Ennaltaehkäisy on parasta lastensuojelutyötä