Jäsenmaksut 2020

Normaali jäsenmaksu 57 € vuodessa

Alennettu jäsenmaksu 26 € vuodessa

Jäsen voi tarvittaessa hakea alennettua jäsenmaksua tilapäisesti huonontuneen taloustilanteen vuoksi omalta yhdistykseltään. Mikäli sinun tilanteesi on sellainen, että olisi sopivampi maksaa alennettua jäsenmaksua voit olla yhteydessä osastosi puheenjohtajaan tai rahastonhoitajaan. Asian käsittelyn tulee olla luottamuksellinen, mutta johtokunta voi muuten päättää käsittelytavasta. Käsittelyn jälkeen osasto ilmoittaa päätökset jäsenpalveluun ilman perusteluita.

Nuorisojäsenmaksu 13 € vuodessa, alle 25-vuotiaat jäsenet

Nuorisojäsenmaksu määräytyy automaattisesti iän mukaisesti.

Ei jäsenmaksua varattomille jäsenille, yhdistyksen johtokunnan päätöksellä

Johtokunta käsittelee luottamuksellisesti perusteet maksuvapaudelle. Puolueosastot toimittavat päätökset puoluetoimistolle ilman perusteluosioita.

Kaikki maksuja koskevat muutokset (ei sääntöjen mukaiset) päättää yhdistyksen johtokunta. Maksumuutokset tulevat voimaan, kun ne on ilmoitettu jäsenpalveluun.

Tukijäsenmaksu varsinaisen jäsenmaksun lisäksi 120 euroa vuodessa jäseniltä, joiden kuukausitulo ylittää 3 600 euroa

Voit ilmoittaa halustasi maksaa tukijäsenmaksua yhdistyksesi jäsenasioidenhoitajalla tai puheenjohtajalle ja he ilmoittavat asiasta puolueen jäsenpalveluun.

Puolueosaston jäsen, joka elää yksinomaan kansaneläkkeen varassa, voidaan hakemuksesta puolueosaston päätöksellä vapauttaa kokonaan 1 momentissa mainitusta jäsenmaksusta.

Vapaajäsenyys täytyy erikseen anoa ottamalla yhteyttä jäsenpalveluun puhelimitse, sähköpostitse tai täyttämällä täältä löytyvän lomakkeen. Vapaajäsenyyden ehdot ovat 65 vuoden ikä, vähintään 30 vuoden yhtäjaksoinen jäsenyys ja maksetut jäsenmaksut. Kaikkien ehtojen tulee täyttyä.  Myös vapaajäsen voi halutessaan maksaa jäsenmaksua, joko normaali tai alennettu jäsenmaksu. Tämä ei poista vapaajäsenyyttä, vaan tekee jäsenestä maksavan vapaajäsenen.

Osaston nimetyt vastuuhenkilöt seuraavat osastonsa jäsenten maksuja kerran vuodessa. Mikäli jäsen on jättänyt jäsenmaksunsa maksamatta on häneen hyvä olla yhteydessä ja tiedustella mistä asia johtuu ja pohtia yhdessä olisiko jotain tehtävissä. Mikäli jäsen ei ole halukas maksamaan jäsenmaksujaan puolueen säännöt mahdollistavat rästiläisen erottamisen vuoden maksamattomien laskujen jälkeen.

Jäsenpalvelu lähettää jäsenmaksun jäsenen toiveen mukaisesti joko kerran tai kaksi kertaa vuodessa. Mikäli jäsen maksaa jäsenmaksunsa yhdessä erässä tulee lasku maaliskuussa. Jos taas valitsee kaksi erää tulevat laskut maalis- ja syyskuussa. Rästiperintöjen eräpäivät ovat joulu- ja kesäkuussa.

Jäsenmaksutilitykset maksetaan yhdistyksen ilmoittamalle tilille n. kuukauden kuluttua jäsenmaksun eräpäivästä.

Jäsenlistat lähetetään osastoille kaksi kertaa vuodessa (30.6. ja 31.12. tilanteet).

Reaaliaikaisesti rekisteriä voi seurata jäsenrekisteriohjelman kautta. Jäsenrekisterikoulutusta järjestävät piiritoimistot. Ohjelmaan pääsyyn oikeutettuja ovat jäsenrekisterikoulutuksen käyneet puheenjohtaja, sihteeri ja jäsenasiainhoitaja.