Tietoa SDP:stä

logo ihmisistä

SDP on koko maan kattava lähes 50 000 jäsenen puolue. Sosialidemokraattinen liike on arvoihin pohjautuva kansanliike.

SDP:n ihanteena on yhteiskunta, jossa vapaus voittaa alistamisen, humaanisuus suvaitsemattomuuden ja oikeudenmukaisuus itsekkyyden. Meille demareille tärkeää on työ ja työelämä, julkiset palvelut ja turvalliset asuinympäristöt, heikoimmista huolehtiminen, ympäristöongelmien poistaminen sekä sivistyksen vaaliminen. Puolueen arvot on kiteytetty puolueen periaateohjelmassa.

Valta SDP:ssä kuuluu jäsenistölle, jota yhdistävät vastuu yhteisistä arvoista, yhteisesti päätetyt säännöt ja vapaaehtoinen järjestötyö.

SDP perustettiin vuonna 1899 Turussa Suomen Työväenpuolueen nimellä. Nykyinen nimi, Suomen Sosialidemokraattinen Puolue – Finlands Socialdemokratiska Parti r.p., otettiin käyttöön vuonna 1903 Forssassa pidetyn puoluekokouksen jälkeen.

Sosialidemokratia on maailman kansainvälisin poliittinen liike. Sosialidemokraattiset puolueet tekevät yhteistyötä niin Pohjoismaissa, Euroopassa kuin maailmanlaajuisestikin. Yhteinen aate avaa näköaloja ja mahdollisuuksia vaikuttaa myös oman maan rajojen ulkopuolella.

Tutustu puolueen pää-äänenkannattaja Demokraattiin ja muihin sosialidemokraattisiin lehtiin