Tytti Tuppurainenshared image on Instagram

Terveisiä Maltalta! Viikon päästä maassa vaalit, ja Joseph Muscatin johtama työväenpuolue on voimissaan. Kampanjointi näkyy kaikkialla, ja tunnelma on korkealla. Labour on pitänyt liberaalia uudistuspolitiikkaa yllä, minkä soisi inspiroivan meilläkin. Tänään on Juhana Vartiaisen syntymäpäivä, ja sain tarjota hänelle aitoa demaritunnelmaa. 👍 Malta on kaunis, historian kyllästämä maa. Tänään täällä alkaa parlamenttien EU-valiokuntien kokous COSAC. Hienoa edustaa Suomea. #Malta #EU #Europe #politicstyttitup

Kristiina Salonenshared image on Instagram

Vierailin tänään Kamu-Tuvalla Raumalla. Tapasin siellä upean joukon kehitysvammaisia nuoria, jotka halusivat puhua mm. erityisnuorten mahdollisuudesta harrastaa, kaupungin liikenneyhteyksistä, Donald Trumpista ja koulukiusaamisesta. Fiksuja ja ajattelevia nuoria, jotka vierailevat kerran kuussa Kamu-tuvalla viikonlopun vietossa itsenäistymistä ohjaajien avulla harjoittelemassa. Olipa kiva vierailu! #satshp #kamu-tupakristiinasalonen

Ilmari Nurminenshared image on Instagram

Mulla on ollut joitain kuukausia pt @hannakatariinaseikola ja sopimus jatkuu ainakin pari vuotta vielä 😁Hanna on kyl huikee ja osaava tyyppi. Kaiken lisäksi meistä on tullut vielä ystäviäkin 😙Sattumalta molemmat on lähtenyt maailmalle vielä Sastamalasta. Tällä viikolla salilla kuultua: Mies: Hei nyt tonne salille ei voi mennä kun generaattorissa on vika, eli laitteisiin ei tuu virtaa. Mä: Häh?!? Me käytetään kyl lihasvoimaa... Mies: Aivan, no mä oon käsittänyt, että täällä jengi painaa napista ja kone laittaa lihakset liikkeelle. Mä: haha 😂nurminenilmari

Tytti Tuppurainenshared image on Instagram

Aamu sarastaa Hietaniemen hautausmaalla. - Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin. Presidentti Mauno Koivistotyttitup

Sosialidemokratia

SDP marssilla

Demokratia ja yhteisvastuu ovat olennaista hyvässä yhteiskunnassa. Jokainen voi toimia kykyjensä ja jaksamisensa mukaan ihmisten ja ympäristön hyvinvoinnin puolesta. Sosialidemokraatit rakentavat oikeudenmukaista yhteiskuntaa ja maailmaa. Vapauden täytyy voittaa alistaminen, humaanisuuden suvaitsemattomuus ja oikeudenmukaisuuden itsekkyys.

Sosialidemokraattinen puolue kokoaa yhteen niitä, jotka haluavat toteuttaa sosialidemokratian aatteellisia tavoitteita. Tavoittelemme yhteistyön ja rauhan maailmaa sekä puhdasta ja turmeltumatonta ympäristöä. Sosialidemokraatit ovat merkittävä poliittinen voima lähes kaikissa Euroopan, ja myös monissa Euroopan ulkopuolisissa, maissa.

Sosialidemokratian perusarvoja ovat vapaus, tasa-arvo ja solidaarisuus.

Sosialidemokraattinen liike on arvoihin pohjautuva kansanliike. Sosialidemokratian perusarvoja ovat vapaus, tasa-arvo ja solidaarisuus. Vapaus tarkoittaa jokaisen ihmisen oikeutta elää omaa elämäänsä ja tehdä omia valintojaan. Se tarkoittaa myös vapautta pelosta, turvattomuudesta ja puutteesta. Ilman tämänkaltaisia sosiaalisia oikeuksia vapaus jäisi kuolleeksi kirjaimeksi vailla merkitystä. Sosialidemokraatit vaativat vapauden tosiasiallista toteutumista. Yksilönvapauden toteuttamiseen tarvitaan yhteiskuntaa, yhteisiä rakenteita.

Aito vapaus edellyttää tasa-arvoa

Aito vapaus edellyttää tasa-arvoa. Epätasa-arvoisessa yhteiskunnassa vapaus koskee vain voimakkaita. Jokaisella ihmisellä on yhtäläinen ihmisarvo, jonka vuoksi jokaisella tulee olla yhtäläiset mahdollisuudet oman elämänsä rakentamiseen sekä vaikuttamiseen yhteiskunnassa. Erilaisuus on rikkaus, mutta eriarvoisuus vääryyttä. Köyhyys, kohtuuttomat tuloerot ja syrjintä ovat esimerkkejä tasa-arvon uhista, jotka on poistettava.

Kolmas keskeinen arvo, solidaarisuus, on ennen muuta yhteisvastuuta ja yhteisöllisyyttä. Olemme riippuvaisia toinen toisistamme ja yhdessä enemmän kuin osiemme summa. Solidaarisuuteen liittyy myös vastuu kanssaihmisistä ja ympäristöstä. On toimittava siten, että kanssaihmisillä – ja myös tulevilla sukupolvilla – on mahdollisuus hyvään ja ihmisarvoiseen elämään. Solidaarisuus hylkää egoismin ja itsekkyyden, mutta kunnioittaa jokaisen yksilöllisyyttä.

Jokaiselle reilut mahdollisuudet

Sosialidemokratian arvoja pyritään toteuttamaan ennen muuta demokratian, hyvinvointiyhteiskunnan ja yhteistyön kautta. Yhteiskunnan on taattava jokaiselle jäsenelleen reilut mahdollisuudet oman elämänsä rakentamisessa.

Esimerkiksi koulutus, hoiva, sosiaaliturva ja terveydenhuolto ovat perusoikeuksia joiden saamisen tulee riippua tarpeesta, ei maksukyvystä tai asemasta yhteiskunnassa. Ihmisen toiminnan tulee olla sopusoinnussa luonnon kantokyvyn kanssa. Kannatamme työntekijöiden sananvaltaa työhönsä liittyvissä kysymyksissä sekä sopimisen kulttuuria. Demokratian, ihmisten oman tahdon ja vallan on aina kuljettava markkinoiden yläpuolella, niin Suomessa, Euroopassa kuin globaalisti.

Sosialidemokratian periaatteet