Puolueosastot

12:12

SDP:n toiminnan perusyksikkö on puolueen perusyhdistys eli puolueosasto. Jokainen SDP:n jäsen kuuluu johonkin puolueosastoon.

Puolueosastot voivat ottaa kantaa paikallisiin asioihin ja valtakunnan politiikkaan. Ne kutsuvat poliitikkoja vierailijoiksi, järjestävät seminaareja, avoimia keskustelutilaisuuksia ja perhetapahtumia.

Puolueosaston tehtävänä on rakentaa SDP:n periaateohjelman mukaisesti vapaudelle, tasa-arvolle ja solidaarisuudelle perustuvaa yhteiskuntaa, jossa kaikilla kansalaisilla on mahdollisuudet inhimilliseen kasvuun, ja jossa jokainen voi elää joutumatta alistetuksi tai alistamatta muita.

SDP:n sääntöjen mukaan ”puolueosasto on osa sosialidemokraattista kansanliikettä, joka taistelee puolueena yhteiskunnallisesta vaikutusvallasta ja toimii samalla jäsenistönsä yhteiskunnallisen kasvun yhteisönä”.

Puolueosastoa johtaa osaston yleinen kokous, johon jokainen osaston jäsen voi osallistua. Osaston käytännön toimintaa johtaa puolestaan johtokunta. Puolueosastoilla on oikeus tehdä aloitteita piirihallitukselle ja puoluehallitukselle. Aloitteisiin on vastattava kolmen kuukauden kuluessa.

Puolueosastot lähettävät edustajansa kunnallisjärjestön kokouksiin ja piirikokouksiin. Lisäksi ne asettavat ehdokkaat vaaleihin, puoluekokousedustajiksi sekä puolueen eri tehtäviin. Myös presidenttiehdokkaiden nimeäminen SDP:n sisäiseen jäsenvaaliin kuuluu perusosastoille.

Puolueosastot ovat rekisteröityjä yhdistyksiä, joita on yhteensä yli tuhat. Osastot ovat niin kooltaan kuin luonteeltaankin erilaisia. Ne kaikki toimivat samoilla perusosaston säännöillä ja kuuluvat SDP:n järjestörakenteeseen.

Jotkut osastot huolehtivat mittavastakin kiinteästä omaisuudesta, esimerkiksi työväentaloista. SDP:llä on lisäksi lukuisa joukko erilaisia erityisyhdistyksiä (Yhteiskuntapoliittinen sos. dem. yhdistys, Sos. dem. lakimiehet ry jne.), joissa paneudutaan kunkin erityisalueen toimintaan. Erityisyhdistysten toiminta voi olla valtakunnallista, vaikka yhdistysten jäsenet toimisivat myös paikallisessa kunnallispolitiikassa.

Valtakunnalliset ja seudulliset puolueosastot käyttävät samaa mallisääntöä.

Lisätietoja kuntasi puolueosastoista löydät oman alueesi SDP:n piirin sivuilta. Voit aina kysyä apua myös piirien toiminnanjohtajilta.

Piiritoimistojen yhteystiedot