Piirijärjestöt

Vaalityötä

SDP:llä on kolmetoista piirijärjestöä. Ne huolehtivat sosialidemokraattisesta toiminnasta omalla alueellaan.

Piirijärjestöt liittävät yhteen alueensa kaikki SDP:n kunnallis- ja paikallisjärjestöt. Yksi piirijärjestöistä on ruotsinkielinen, Finlands Svenska Socialdemokrater rf, jonka toiminta-alue on koko maa.

Piirijärjestöt ovat merkittäviä oman alueensa poliittisia vaikuttajia. Ne hoitavat esimerkiksi eduskuntavaalien ehdokasasettelua ja valtakunnallisten vaalien järjestämistä. Joka piirijärjestöllä on piiritoimisto, jossa työskentelevät muun muassa piirien toiminnanjohtajat ja toimistosihteerit.

Piirijärjestön ylin päättävä elin on piirikokous. Siihen valitaan edustajat puolueosastoittain. Puolueosastot saavat piirikokousedustajia jäisenmääränsä mukaisesti. Aloitteita piirikokoukselle voivat tehdä piirin alueella toimivat perusyhdistykset ja niiden jäsenet.

Piiritoimistosta kannattaa kysyä tietoa oman alueen sosialidemokraattisesta toiminnasta.

Piiritoimistojen ja piirien puheenjohtajien yhteystiedot