SDP:n organisaatio

11:08

Alla voit tutustua SDP:n organisaatioon sekä puolueen kansainvälisiin yhteyksiin, sisarjärjestöihin ja muihin puoluetta lähellä oleviin yhteistyötahoihin.

Aktiivista toimintaa puolueosastoissa

Puolueosastot

SDP:n toiminnan perusyksikkö on puolueen perusyhdistys eli puolueosasto. Jokainen SDP:n jäsen kuuluu johonkin puolueosastoon.

Soppatykillä

Kunnallisjärjestöt

Jos kunnassa toimii vähintään kolme perusyhdistystä, ne muodostavat kunnallisjärjestön.

Vaalityötä

Piirijärjestöt

SDP:llä on kolmetoista piirijärjestöä. Piirijärjestöt ovat merkittäviä oman alueensa poliittisia vaikuttajia. Ne hoitavat esimerkiksi eduskuntavaalien ehdokasasettelua ja valtakunnallisten vaalien järjestämistä.

Sisarjärjestöt

Nais-, nuoriso- ja opiskelijaliitto ovat puolueen sisarjärjestöjä. Ne toimivat myös samassa rakennuksessa kuin puoluetoimisto. Lisäksi varhaisnuorten järjestö Nuoret Kotkat on puolueen sisarjärjestö.

Yhteydet maailmalle ja kehitysyhteistyö

SDP:n toiminta on hyvin kansainvälistä. Sosialidemokraatit ovat merkittävä poliittinen voima lähes kaikissa Euroopan, ja myös monissa Euroopan ulkopuolisissa, maissa.

Yhteistyöjärjestöjä

Demarit toimivat aktiivisesti muun muassa sosiaali-, sivistys- ja kulttuuriasioissa sekä hyvien elämäntapojen, liikunnan ja urheilun edistämiseksi. SDP:llä on hyvää yhteistyötä myös ammattiyhdistysliikkeen kanssa.

Tutustu SDP:n yhteistyöjärjestöihin