Päätöksenteko puolueessa

Puoluekokous-2014

Alla voit tutustua siihen, kuinka SDP:ssä tehdään päätöksiä, ja ketkä päätöksiä tekevät.

Jäsenet

Valta SDP:ssä kuuluu jäsenistölle, jota yhdistää vastuu yhteisistä arvoista, yhteisesti päätetyt säännöt ja vapaaehtoinen järjestötyö.

Puoluekokous

SDP:n ylintä päätäntävaltaa käyttää joka kolmas vuosi pidettävä puoluekokous. Kokouksen 500 kokousedustajaa valitaan demokraattisesti jäsenten keskuudesta.

Puoluevaltuusto

Puoluevaltuusto on SDP:n ylin päätöselin puoluekokouskausien välillä. Puoluevaltuustoon kuuluvat puoluekokouksen valitsemat puheenjohtaja ja 60 jäsentä.

Puoluehallitus

SDP:n käytännön poliittisen toiminnan johtoelimenä on kahdesti kuussa kokoontuva puoluehallitus. Puoluehallituksen kokouksiin osallistuvat muun muassa puolueen hallituksessa ollessa kaikki SDP:n ministerit.