Tietosuojaseloste

Tässä tietosuojaselosteessa kuvaamme henkilötietojen käsittelyä Suomen Sosialidemokraattisen puolueen toimesta. Tavoitteenamme on avoimesti kertoa, mitä tietoja saatamme käsitellä sinusta ja mihin tarkoituksiin tietoja käsitellään. Toimimme tietosuojalainsäädännön mukaisena rekisterinpitäjänä käsitellessämme tässä tietosuojaselosteessa ilmoitettuja tietoja.

Yhteystietomme ovat seuraavat:

Suomen Sosialidemokraattinen puolue r.p.
Y-tunnus: 0117005-2
Osoite: Siltasaarenkatu 18-20 6 krs, 00530 Helsinki
Puhelin: (09) 478 988
Sähköposti: tietosuoja@sdp.fi

Otathan meihin tietosuojaa koskevissa asioissa yhteyttä ensisijaisesti sähköpostitse. Näin saamme asiaasi vastattua mahdollisimman tehokkaasti.

Käsittelemme henkilötietoja kolmeen eri tarkoitukseen:

1. Jäsenrekisterin ylläpito

Jäsenrekisterimme on yhdistyslain mukainen jäsenluettelo, jonka ylläpito on puolueen lakisääteinen velvollisuus. Käsittelemme jäsenrekisterissämme ainoastaan sellaisia henkilötietoja, jotka ovat tarpeellisia puolueen toiminnan harjoittamisen ja jäsenyyden hoitamisen kannalta sekä jäsenviestintään ja tilastointi- ja tutkimustarkoituksiin.

Lue lisää jäseniemme henkilötietojen käsittelystä jäsenrekisteristerin tietosuojaselosteesta

2. Puolueen toiminnasta kertominen ja sen markkinointi

Käsittelemme henkilötietoja tavoittaaksemme nykyisiä ja potentiaalisia jäseniämme, äänestäjiämme ja muita sidosryhmiä. Henkilötietojen käsittely on tarpeellista tavoittaaksemme sinut ja kertoaksemme meistä ja siitä mitä meidän arvomme ovat, mitä me teemme ja mitä me työllämme tavoittelemme.

Sosiaalinen media

Pyrimme tavoittamaan ihmisiä muun muassa sosiaalisessa mediassa, jossa markkinointia kohdistetaan erilaisia työkaluja käyttäen. Sosiaalisessa mediassa kohdennamme mainontaa, jotta voimme tavoittaa SDP:n politiikasta kiinnostuneista ihmisiä mahdollisimman hyvin. Teemme mainontaa avoimesti, rehellisesti ja eettisesti. Hallitaksemme sosiaalisen median tilejämme kaikkia kerralla sen mahdollistamiseksi, että vastaamme kommentteihin, viesteihin ja muihin yhteydenottoihin mahdollisimman tehokkaasti, meillä on käytössä Brandwatch -niminen työkalu.

Lue lisää sosiaalisessa mediassa tapahtuvan markkinoinnin ja toiminnan yhteydessä tapahtuvasta henkilötietojen käsittelystä

Uutiskirjeet ja muut verkkosivujen lomakkeet

Henkilötietoja käsitellään myös ajankohtaisten asioiden kommunikoimiseen esimerkiksi uutiskirjeiden muodossa. Jäsenillemme lähetämme uutiskirjeitä automaattisesti ja muille henkilöille sen perusteella, oletko rekisteröitynyt uutiskirjeemme saajaksi.

Haluamme jatkuvasti kehittää toimintaamme ja tästä syystä sinun on myös mahdollista jättää meille palautetta yhteydenottolomakkeemme kautta. Voit ottaa lomakkeilla meihin yhteyttä myös muissa asioissa, esimerkiksi vapaajäsenyyden hakemiseksi tai vastataksesi jäsenkyselyyn.

Ottaessasi lomakkeiden kautta meihin yhteyttä, pyydämme sinua antamaan meille henkilötietojasi yhteystietojen muodossa, jotta voimme vastata palautteeseesi henkilökohtaisesti.

Lue lisää verkkosivujen lomakkeiden yhteydessä tapahtuvasta henkilötietojen käsittelystä

SDP soittaa

Järjestämme soittokampanjoita, joissa soitamme ihmisille alueellisesti kohdentaen. Tällöin soitot kohdennetaan vaalipiirin ja postinumeron perusteella.

Lue lisää SDP soittaa -kampanjasta

3. Verkkosivujen ylläpito ja kehittäminen

Verkkosivuilla käsitelemme henkilötietoja käyttökokemuksen parantamiseksi, markkinoinnin kohdentamiseksi ja niiden käytön analysoimiseksi. Verkkosivujen kautta saamme henkilötietoja evästeiden avulla tai sinulta, mikäli jätät yhteystietosi meille edellä kuvatuilla lomakkeilla.

Analysoimme sivuston kävijäliikennettä sekä parannamme kotisivujemme suorituskykyä ja toiminnallisuuksia päivitetyllä Google Analytics 4:llä (GA4). GA4 ei kirjaa tai tallenna yksittäisiä IP-osoitteita.

Lue lisää käyttämistämme evästeistä verkkosivuilla

Sinun oikeutesi käsittelemiemme henkilötietojen suhteen

Sinulla on oikeus käyttää tässä kerrottuja oikeuksiasi olemalla meihin yhteydessä yllä määriteltyihin yhteystietoihin. Vastaamme pyyntöihisi mahdollisimman pian ja viimeistään kuukauden kuluessa pyynnön esittämisestä. Jos pyyntöjä on monta tai ne ovat monimutkaisia, SDP voi ilmoittaa vastauksessaan tarvitsemansa niiden käsittelyyn enemmän aikaa. Jos ilmoitamme tarvitsevamme lisää käsittelyaikaa, määräaika on kolmen kuukauden kuluttua alkuperäisestä pyynnöstäsi.

Tarkastusoikeus ja oikeus korjata virheelliset henkilötiedot

Sinulla on oikeus tarkistaa, mitä henkilötietoja sinua koskien käsittelemme. Samalla voit myös varmistaa, että sinua koskevat tiedot ovat oikeita.

Kerro pyynnössäsi:

• Mitkä tiedot haluat tarkastaa
  • Haluatko tarkastaa kaikki tietosi vai tiedot tietyltä ajanjaksolta
  • Missä muodossa haluat tiedot
  • Nimesi
  • Yhteystietosi (esimerkiksi sähköpostiosoite tai puhelinnumero)

Jos tiedoissasi ilmenee virheitä, ilmoita meille virheellisistä tiedoista sekä oikea tieto sanatarkasti niin korjaamme tiedot pikimmiten.

Markkinointisähköpostien ja muun suoramarkkinoinnin lopettaminen

Sinulla on oikeus kieltää suoramarkkinointi ja henkilötietojen käyttö suoramarkkinointitarkoituksiin (ns. vastustusoikeus). Voit lopettaa uutiskirjeiden vastaanottamisen noudattamalla kyseiseen viestintään sisällytettyjä ohjeita. Lisäksi sinulla on oikeus kieltää meitä ottamasta yhteyttä sinuun soittokampanjoinnin yhteydessä. Huomaathan, että kieltäessäsi suoramarkkinoinnin, meidän on käsiteltävä henkilötietojasi tallentaaksemme pyyntösi olla kohdistamatta suoramarkkinointia.

Oikeus tietojen poistamiseen

Sinulla on tietyissä tilanteissa oikeus pyytää meitä poistamaan sinua koskevat tiedot. Poistamme tiedot, mikäli:

• Emme tarvitse tietojasi alkuperäiseen tarkoitukseen, johon ne on kerätty.
  • Peruutat antamasi suostumuksen, eikä tietojesi käsittelylle ole muuta laillista perustetta.
  • Vastustat tietojesi käsittelyä, eikä käsittelylle ole perusteltua syytä.
  • Vastustat tietojesi käsittelyä suoramarkkinointiin.

Meidän ei kuitenkaan ole pakko poistaa henkilötietojasi, jos henkilötietojen käsittely on perustellusti tarpeellisia esimerkiksi pakottavan lainsäädännön perusteella.

Oikeus siirtää henkilötiedot

Mikäli henkilötietojen käsittely on perustunut suostumukseen tai sinun ja SDP:n väliseen sopimukseen, on sinulla oikeus saada SDP:ltä sinua koskevat henkilötiedot jossakin yleisesti käytetyssä muodossa, jotta voit toimittaa ne toiselle rekisterinpitäjälle. Voit myös pyytää meitä siirtämään tietosi suoraan toiselle rekisterinpitäjälle, jos siirtäminen on teknisesti mahdollista.

Valitus tietosuojavaltuutetulle

Sinulla on oikeus ottaa yhteyttä tietosuojavaltuutettuun, mikäli kieltäydymme oikeuksiisi liittyvän pyynnön toteuttamisesta, eikä kieltäytymiselle ole mielestäsi perusteita tai mikäli epäilet, että SDP käsittelee henkilötietoja tietosuojalainsäädännön vastaisesti.