Suomi koulutuksen kärkimaaksi

SDP lupasi ennen edellisiä eduskuntavaaleja koulutuksen kunnianpalautuksen pitkään jatkuneen leikkaus- ja näivetyslinjan jälkeen. Julkaisimme Suomi 2030 -ohjelman, joka sisälsi SDP:n tavoitteita tuleville vuosille. Näitä tavoitteita olemme systemaattisesti hallituksessa vieneet eteenpäin.

Olemme tehneet paljon päätöksiä, joilla parannamme lasten ja nuorten elämää Suomessa. Olemme palauttaneet kaikkien lasten subjektiivisen kokoaikaisen varhaiskasvatusoikeuden, pienentäneet ryhmäkokoja ja laskeneet varhaiskasvatusmaksuja. Olemme toteuttaneet jatkuvan oppimisen uudistuksen ja samalla lisänneet koulutuksen rahoitusta kaikilla koulutusasteilla. Olemme toteuttaneet oppivelvollisuusuudistuksen ja maksuttoman toisen asteen. Tämä on ollut tärkeä tasa-arvoteko ja historiallinen uudistus. Olemme panostaneet tutkimukseen ja tuotekehitykseen sekä luoneet parlamentaarisen rahoitusnäkymän yli vaalikausien.

Suomi pärjää kansainvälisessä kilpailussa vain koulutuksella ja osaamisella. Siksi työtä on jatkettava.

On vakava asia, että peruskoulumme ei ole enää maailman ykkönen ja oppimiserot ovat kasvaneet. Jokaisen lapsen ja nuoren tulisi saada riittävät tiedot ja taidot pärjätäkseen. Nyt näin ei ole.

Siksi me puhumme koulutuksesta ja osaamisesta. Siksi tulemme tekemään koulutukseen ja osaamiseen liittyvän noston joka viikko vaaleihin asti, yhteensä 30 nostoa. SDP:n tavoite on kirkas: Haluamme palauttaa Suomen koulutuksen kärkimaaksi.

Kun panostamme koulutukseen ja osaamiseen, rakennamme Suomea, jossa jokaisesta lapsesta ja nuoresta voi tulla mitä vain. Siksi osaamisen ja koulutuksen on oltava tulevien eduskuntavaalien kärkiteemoja ja tulevaan hallitusohjelmaan on kirjattava tavoite siitä, että Suomesta tulee jälleen koulutuksen kärkimaa. SDP on valmis sitoutumaan tähän tavoitteeseen.

Tehdään yhdessä Suomesta koulutuksen kärkimaa.

Sanna Marin
SDP:n puheenjohtaja, pääministeri

Varhaiskasvatusmaksujen alentaminen

Marinin hallitus päätti budjettiriihessä alentaa varhaiskasvatusmaksuja pysyvästi 70 miljoonalla eurolla. Tämä oli meille SDP:ssä keskeinen tavoite. SDP:n tavoitteena on edetä askeleittain kohti maksutonta varhaiskasvatusta kaikille yli 3-vuotiaille lapsille. Tämän tavoitteen eteen haluamme jatkaa työtä myös seuraavalla hallituskaudella.

Toisen asteen koulutuksen rahoitus

Marinin hallituksessa olemme lisänneet merkittävästi toisen asteen koulutuksen pysyvää rahoitusta. Budjettiriihen päätösten myötä rahoitus kasvaa myös vuonna 2023: investoimme ammatilliseen koulutukseen 22 miljoonaa euroa enemmän ja lukiokoulutukseen 53,5 miljoonaa euroa enemmän kuin tänä vuonna.

Suomi on sitoutunut globaaliin koulutustyöhön monin tavoin

Koronapandemia on aiheuttanut kaikkien aikojen suurimman häiriön lasten koulutukseen. Vastauksena tähän koulutuksen kriisiin YK:n pääsihteeri on kutsunut koolle vuosikymmenien suurimman koulutushuippukokousen osana YK:n vuosittaista yleiskokousta. Katso videolta SDP:n varapuheenjohtaja, kehitys- ja ulkomaankauppaministeri Ville Skinnarin terveiset kokouksesta.

Huolehditaan opettajien hyvinvoinnista

Suomalaisen koulutusjärjestelmän vahvuus on maailman parhaimmissa opetusalan ammattilaisissa. Tämä ei onnistu ilman ammattitaitoisia ja motivoituneita opettajia. Siksi ensi vaalikaudella SDP haluaa: turvata työrauhan kouluissa panostamalla koulutuksen resursseihin, vahvistaa opettajien osaamista läpi työuran ja panostaa johtamisen kehittämiseen kouluissa.