Pääministeriehdokas Sanna Marin

Sanna Marin

Sanna Marinin kirje SDP:n jäsenille

Hyvä toveri,

Olen hyvinvointivaltion kasvatti ja kiitollinen siitä, millä tavoin yhteiskunta on minua tukenut elämäni vaikeinakin aikoina. Olen saanut elää turvallisen lapsuuden, kouluttautua ja tavoitella unelmiani. Sen mahdollistaminen kaikille on ajanut minut mukaan politiikkaan. Tiedän omakohtaisesti hyvinvointivaltion merkityksen ja sen, että me sosialidemokraatit olemme sen parhaita puolustajia.

Hyvinvointivaltio merkitsee minulle vapautta, tasa-arvoa ja solidaarisuutta. Ihmisen vapautta tehdä ja saavuttaa asioita riippumatta hänen taustastaan. Mahdollisuutta hyvään elämään, riittävään toimeentuloon ja yhteiskunnalliseen osallistumiseen. Solidaarisuus on yhteisvastuuta ihmisistä ja ympäristöstä. Tulevillakin sukupolvilla tulee olla mahdollisuus hyvään ja ihmisarvoiseen elämään.

Nämä arvot ovat ohjanneet minua toimiessani puolueemme varapuheenjohtajana. Kuten tiedätte, työ ei ole aina ollut helppoa. Viime keväänä vaalien lähestyessä minun oli johdettava puoluettamme. Tehtävässä oli onnistuttava, sillä Suomelle oli saatava uusi suunta. Vaikeana hetkenä sain koko kentän täyden tuen ja sen avulla onnistuimme yhdessä.

Meidän johdollamme rakennettiin hallitusohjelma, joka parantaa pienituloisten toimeentuloa, panostaa koulutukseen ja vähentää eriarvoisuutta yhteiskunnassa. Hallitusohjelma pohjaa vahvasti ohjelmatyöllemme, jota lukuisat puolueemme jäsenet ovat olleet valmistelemassa.

Kuluneen hallituskauden ajan olen saanut kunnian toimia liikenne- ja viestintäministerinä. Tänä aikana olen valtioneuvoston jäsenenä vienyt hallitusohjelmaa eteenpäin sekä johtanut ministeriötä. Keskeistä tässäkin työssä on vastuun kantaminen ja kyky yhteistyöhön.

Elämme parhaillaan hyvin poikkeuksellisesta tilannetta Suomessa. Meille sosialidemokraateille keskeisintä on jatkaa työtämme tasa-arvoisemman ja oikeudenmukaisemman yhteiskunnan rakentamiseksi. Nyt pitää katsoa eteenpäin. Meidän täytyy vahvistaa suomalaisten luottamusta työhömme. Uskon, että pääministerinä ja teidän tuellanne pystymme siihen.

Hyvä toveri, siksi pyydän tukeasi valinnalleni SDP:n pääministeriehdokkaaksi tulevassa puoluevaltuuston kokouksessa. Tuellanne olen työhön valmis.

Älä epäröi ottaa yhteyttä minuun. Haluan kuulla ajatuksesi.

Sanna Marin