Pääministeriehdokas Antti Lindtman

Antti Lindtman
Antti Lindtmanin kirje SDP:n jäsenille

Ystävät,

Askelien suunta on selvä, matka alkakoon. Vaikka matka olisi pitkä ja haastavakin, olen valmis. Otan mukaani kaiken sen tarmon, kokemuksen ja osaamisen, joka minulle on kertynyt. Näitä tulevia askelia ei oteta yksin, vaan yhdessä.

Olen lähtenyt vaikuttamisen tielle nuorena. Alusta asti minulle on ollut tärkeää olla mukana vaikuttamassa siihen, että kaikki pidetään mukana. Jokaiselle pitää tarjota hyvän elämän eväät, mausteet voi jokainen valita itse.

Synnyin ja kasvoin vantaalaisissa lähiöissä. Lapsuuden opetus oli, että kaveria ei jätetä. Ystävieni vanhempien joukossa oli erityisesti lamavuosina paljon työttömyyttä, mutta samalla pihapiirissä oppi yhteisöllisyyden ja yhteispelin merkityksen.

Isäni, joka kasvatti minua vuosia yksinhuoltajana, ei suositellut minulle lähtöä politiikkaan. Pidin kuitenkin pääni. Hän antoi minun valita tieni itse. Isän opetus oli, että nöyrä pitää olla, mutta nöyristellä ei pidä.

Kaksi vuotta sitten suurin haaveemme Kaijan kanssa toteutui, kun ihme tapahtui ja sain ottaa ensimmäistä kertaa tyttäreni syliin. Se täytti sydämestäni aukon, jota en tiennyt edes olevan olemassa. Aion olla kaikissa tapauksissa hyvä isä Sofielle. En pyhitä kaikkia arki-iltoja politiikalle. Työn ja perheen yhdistäminen tulee olla mahdollista meille kaikille.

Minulla on ollut vahva vaikuttamisen polte ja se on vain kasvanut matkan varrella. Paineensieto- ja yhteistyökykyni on tullut testattua monissa tiukoissa paikoissa. Mieluiten rakennan siltoja ja vahvistan luottamusta. Viihdyn ihmisten kanssa. Puhun suoraan ja kuuntelen muita. Pääministerin tehtävässä pitää olla suuret korvat ja pienempi suu. Ojennan mieluummin yhteistyön käden kuin puristan sen nyrkkiin tai heristän sormeani.

Olen johtanut Vantaan kaupunginvaltuustoa vuodesta 2009. Kolmansissa eduskuntavaaleissani tulin valituksi kansanedustajaksi vuonna 2011. Olen kahteen otteeseen toiminut SDP:n varapuheenjohtajana, toisella kertaa ensimmäisenä varapuheenjohtajana. Olen saanut kunnian johtaa SDP:n eduskuntaryhmää vuodesta 2015. Sosialidemokraattisen hallitusryhmän työskentelyssä olen ollut mukana vuodesta 2012 Kataisen, Stubbin ja Antti Rinteen hallituksissa.

Suomi on saatava vakauden tielle. Olemme tehneet ehkä kaikkien aikojen kunnianhimoisimman hallitusohjelman. Hyvät tavoitteet eivät yksin riitä, vaan ne on saatava toteutumaan. Siihen tarvitaan luottamusta ja toimeenpanoa, mutta myös vahvaa johtajuutta. Edessämme on suuria haasteita, mutta ne on tehty yhdessä ratkaistaviksi.

Suomen on määrätietoisesti edettävä kohti hiilivapaata yhteiskuntaa. Muutos on toteutettava sosiaalisesti ja alueellisesti oikeudenmukaisella tavalla. Samalla kestävä elämäntapa luo valtavia mahdollisuuksia uudelle työlle ja kasvulle.

Matkani tavoite on selvä. Haluan, että lapsemme ja lapsenlapsemme saavat elää myös tulevaisuudessa maassa, joka on hyvä ja turvallinen maa asua, elää, tehdä työtä ja yrittää.

SDP:n puoluevaltuusto on sunnuntaina tiukan ja tärkeän valinnan edessä. Päätöksen tekee jokainen puoluevaltuuston jäsen itse ja oman tahtonsa sekä ajatustensa pohjalta. Jokaisen päätös ja valinta on oikea. Toivotan onnea valintaan!

Antti Lindtman