Osaamispolku

Suomi tunnetaan maailmalla koulutuksesta. Tulevalla vuosikymmenellä meidän on jälleen otettava paikkamme koulutuksen kärkimaana. Suomen menestys ja globaali rooli rakentuvat koulutuksen, tutkimuksen ja uusien innovaatioiden varaan. Se on tärkeää paitsi Suomelle itselleen, myös siksi että kestävän kehityksen yhteiskuntien rakentamisen kannalta osaaminen on aivan keskiössä.

SDP:n Osaamispolku 2030 on pidemmän aikavälin visio koulutuksen ja sivistyksen kehittämiseksi Suomessa. SDP haluaa nostaa kaikkien suomalaisten osaamistasoa, parantaa koulutuksen tasa-arvoa ja rakentaa yhteiskuntaa, jossa jatkuva oppiminen on aidosti mahdollista kaikille. SDP uskoo, että kaiken päätöksenteon tulee pohjautua tutkittuun tietoon.

SDP haluaa kehittää peruskoulua joustavalla koulupäivällä ja parantaa koulutuksen tasa-arvoa suurissa kaupungeissa ja pienemmillä paikkakunnilla. Haluamme laajentaa oppivelvollisuutta toiselle asteelle ja varmistaa kaikille nuorille nyky-yhteiskunnan vaatiman koulutuksen ja osaamisen. Haluamme tehdä jatkuvan oppimisen reformin, jossa jokaiselle suomalaiselle mahdollistetaan osaaminen muuttuvan työelämän tarpeisiin.

Tutustu Osaamispolku2030 -esitysdioihin

Osaamispolku 2030 -tilaisuudet

SDP ja Työväen Sivistysliitto TSL ovat järjestäneet seuraavat Osaamispolku 2030 -tilaisuudet:
5.3. Osaamispolku 2030: Varhaiskasvatus tulevaisuudessa, tallenne täällä
4.9. Osaamispolku 2030: Koulutus ja tasa-arvo 2020-luvun Helsingissä
31.10. Osaamispolku 2030: Toinen aste kaikille
20.11. Osaamispolku 2030: Suomesta paras TKI-ympäristö, tallenne täällä
4.12. Osaamispolku 2030: Työn murros haltuun! Tallenne täällä
9.1. Osaamispolku 2030: Tulevaisuuden korkeakoulutusta ja tiedettä! Tallenne täällä

Tilaisuuksissa esitetyt kalvot löydät täältä.