OmaSDP-opas – Viestintä: sosiaalinen media

Eri kanavat sosiaalisessa mediassa
Eri ominaisuudet ja niiden käyttö
Kuvien käyttö
Videoiden käyttö
Enemmän irti sosiaalisesta mediasta
Miten reagoida kritiikkiin, häirintään tai rasismiin

Sosiaalinen media, eli lyhyemmin some, on tänä päivänä oleellinen osa viestintää. Puhumme usein siitä, miten poliitikkojen tulee olla siellä missä ihmiset ovat. Menemmekin mielellämme jakamaan mainoksiamme kauppakeskittymiin tai tapaamaan ihmisiä kasvokkain muilla tavoin. Suomalaisista 16–74-vuotiaista yli 80% käyttää jotain sosiaalisen median kanavaa viikoittain. Siksi se onkin yksi niistä paikoista, jossa poliitikonkin tulee olla.

 

Eri kanavat sosiaalisessa mediassa

Erilaisia sosiaalisen median kanavia on lukuisia: Facebook, Twitter, Instagram, YouTube, Snapchat, TikTok, Jodel… Niistä kannattaakin valita ne, jotka tuntuvat itselle luontevilta ja joissa oma kohderyhmäkin on. Onkin tärkeää, että ennen kampanjan sosiaalisen median strategian luomista on mietitty omat kohderyhmät ja selvitetty näiden kohderyhmien käyttäytyminen somessa.

Ihmiset käyttävät sosiaalista mediaa niin tiedonhankintaan kuin sosiaalisten suhteittensa ylläpitoonkin. Yhä useampi äänestäjä etsii tietoa niin puolueista, vaaleista kuin ehdokkaistakin sosiaalisesta mediasta sekä muualta verkosta. Ehdokkaan on tärkeää olla läsnä jakamassa tietoa puolueesta ja omista teemoistaan, myös siksi, että parasta markkinointia ehdokkaalle sekä puolueelle on henkilökohtainen keskustelu ihmisten kanssa. Ihmiset luottavat enemmän toisiinsa kuin organisaatioihin – siksi on tärkeää olla aidosti sosiaalinen ja keskusteleva. Pelkkä oman asian tiedottaminen ulos ei riitä.

Sosiaalisen median käyttäminen on myös erinomainen keino saada näkyvyyttä perinteisessä mediassa. On lukuisia esimerkkejä, joissa pelkästään muutamasta twiitistä on tehty kokonainen lehtijuttu. Kun olet oikeassa paikassa oikeaan aikaan nasevalla tekstillä, voit olla pian myös vaikkapa paikallislehdessä tai peräti valtakunnanmediassa.

Ihmiset ovat kiinnostuneita arvoista ja tarinoista pelkkien faktojen lisäksi. Siksi faktatkin heräävät parhaiten eloon ehdokkaiden oman persoonan avulla. Tärkeää somen käytössä ehdokkaana onkin muistaa olla aito oma itsensä ja kertoa asiansa ulospäin omalla tyylillä. Sosiaalisessa mediassa on mahdollisuus olla persoonallisempi kuin perinteisessä mediassa. Muista kuitenkin pitää viestisi johdonmukaisena kanavasta riippumatta. Sama koskee myös viestisi ulkoasua – pidä kiinni visuaalisesta ilmeestäsi. Näin sinut tunnistetaan!

 

Kuva 1, kuva 2. Selkeä oma visuaalinen ilme edistää viestiäsi ja se yhdistetään helposti sinuun

Suosituimmat sosiaalisen median kanavat Suomessa

  • Youtube  3 miljoonaa käyttäjää
  • Facebook 2.9 miljoonaa käyttäjää
  • Instagram 1.8 miljoonaa käyttäjää
  • Twitter 1.1 miljoonaa käyttäjää

 

Missä kanavissa puolue on läsnä

Puolue on läsnä suosituimmissa sosiaalisen median kanavissa eli Youtubessa, Facebookissa, Instagramissa ja Twitterissä. Puolueen tilit löytää nimellä @sosialidemokraatit ja Twitterissä @Demarit.

 

Mitä muita kanavia on?

Erityisesti nuorten keskuudessa suosittuja kanavia ovat tällä hetkellä Snapchat, Tiktok, ja Jodel. Vaikka puolue ei ole läsnä näissä kanavissa, yksittäisten ehdokkaiden kannattaa miettiä tilin luomista erityisesti oman tavoitellun kohderyhmän kannalta.

Snapchat – Snapchatissa jaetaan lyhyitä videoita tai kuvia, jotka katoavat 24 tunnin kuluttua julkaisusta. Toimintaperiaate on siis pitkälti hyvin samanlainen kuin Instagramin ja Facebookin tarinoiden.

Tiktok – Tiktokissa jaetaan lyhyitä videoita, joiden taustalle on lisätty ääniraita, joka on usein musiikkia. Suurin osa Tiktokissa leviävistä videoista on sisällöltään kevyempiä ja hauskoja. Tiktokista löytyy kuitenkin myös asiapitoisempaa sisältöä, ja kasvavassa määrin myös poliitikkoja.

Jodel – Jodel on kanava, missä käyttäjät keskustelevat anonyymisti erilaisista aiheista. Sovellukseen ei tarvitse erillisiä tunnuksia. Keskustelua käydään lähtökohtaisesti vain lähialueella olevien käyttäjien kanssa. Kiinnostavaa keskustelua voi löytää seuraamalla itseään kiinnostavia kanavia, esimerkiksi politiikka-kanavaa. Kuka tahansa käyttäjä voi myös luoda uusia kanavia.

 

Eri ominaisuudet ja niiden käyttö

Tässä osiossa käsitellään, mitä erilaisia ominaisuuksia eri somekanavissa on ja miten niitä hyödynnetään parhaiten. Lisäksi osiossa paneudutaan eri kanavien visuaalisiin vaatimuksiin ja erityispiirteisiin. Osiossa annetaan myös yksinkertaisia neuvoja erilaisen visuaalisen sisällön tuottamiseksi.

Facebook

Facebookia käyttää 72% 16–74-vuotiaista suomalaisista. Se on WhatsAppin ja Youtube jälkeen suosituin sosiaalisen median kanava ja siksi jokaisen ehdokkaan kannattaa ottaa ainakin se haltuun. Politiikkaa voi ja kannattaa tehdä Facebookissa myös henkilökohtaisella profiililla, mutta ainoastaan julkisen sivun avulla pystyt mainostamaan julkaisujasi sekä tarkastelemaan kävijätietoja ja muuta analytiikkaa. Kun perustat sivun, on hyvä miettiä mitä sisältöä sinne aiot julkaista. Lisäksi olisi hyvä ylläpitää edes jonkinlaista julkaisurytmiä (esim. kaksi julkaisua viikossa) sekä sitoutua tarkastamaan sivun viestilaatikko säännöllisesti. Sivun seuraamisella on lisäksi pienempi kynnys kuin kaveripyynnöllä. Voidaan siis sanoa, että sivun luomalla kasvatat seuraajamääriäsi ja tavoittavuuttasi.

Kuva 3.

 

Kuva 4. Sivun luominen onnistuu helposti profiilistasi nimesi viereistä + merkkiä painamalla. Sinulle aukeaa valikko, josta valitaan sivu. Tämän jälkeen sinun on syötettävä sivusi nimi, se luokka (esim. poliitikko tai poliittinen ehdokas), sekä lyhyt kuvaus sivustasi. Näiden tietojen jälkeen pääset lisäämään sivullesi profiili- ja kansikuvan.

 

Kuva 5.

 

Kuva 6.. Valmista sivua hallinnoidaan hallintapaneelin kautta (ks. Vasen kuva), hallintapaneelin kautta pääsee käsiksi mm. sivun asetuksiin.

 

Henkilökohtaista profiilia ei kannata unohtaa, sillä henkilökohtaisuus on somessa plussaa. Keskustele erilaisissa sinulle tärkeisiin asioihin liittyvissä ryhmissä ja ole aktiivinen, mutta älä kuitenkaan tee itsestäsi pelkkää poliitikkoa. Pidä itsesi helposti lähestyttävänä ja aitona tuomalla päivityksiisi henkilökohtainen kulma: käsittele asiaa esimerkiksi omien kokemuksiesi kautta. Facebookin live-lähetys mahdollistaa lisäksi reaaliaikaisen keskustelun yhdessä yleisösi ja mahdollisten äänestäjiesi kanssa.

(Facebook-live on käytännössä suora lähetys, jonka aikana voit myös viestiä suoraan seuraajiesi kanssa ja he voivat osallistua keskusteluun lähetyksen kommenttiosiossa.)

Kuvat ja videot toimivat Facebookissa, mutta voit ehdottomasti käyttää myös pidempiä tekstejä.  Kun tavoitteena on herättää keskustelua ja ajatuksia, muista aina vastata ihmisille, vaikka vastauksesi olisikin pelkästään reaktio tai yksinkertainen lausahdus. Muista myös liittää jokaiseen päivitykseesi jonkinlainen kehoitus toimintaan. Toimintakehoitus eli niin sanottu “call to action” on yksinkertaisimmillaan kehotus reagoida postaukseen tai pyyntö kommentoida. Helppo keino on päättää päivityksesi kysymykseen: “Mitä mieltä sinä olet, kerro se kommenteissa. “

Siihen, miltä kunkin käyttäjän henkilökohtainen Facebookin uutisvirta näyttää, vaikuttavat tätä uutisvirtaa ohjaavat Facebookin sisäiset periaatteet ja säännöt, joita kutsutaan algoritmeiksi. Nämä algoritmit toimivat automaattisesti erilaisten matemaattisten kaavojen pohjalta ja vaikuttavat siihen, miksi jonkun tyyppiset sisällöt leviävät herkemmin kuin toiset. Tällä hetkellä Facebookin algoritmit suosivat eniten Facebookin livelähetyksiä. Se tarkoittaa, että tämä julkaisumuoto saa helpoiten luonnollista maksamatonta näkyvyyttä alustalla. Algoritmeista  on syytä muistaa myös, että kaikkein eniten julkaisun näkyvyyttä nostaa, jos sitä jaetaan. Seuraavaksi eniten näkyvyyttä nostavat kommentit, sen jälkeen reaktiot ja viimeisenä tykkäykset. Tämä kannattaa pitää mielessä sisältöä tehdessä.

Seuraajia sivullesi voit hankkia esimerkiksi pyytämällä rohkeasti ihmisiä tykkäämään sivustasi ja tekemällä tätä yhdessä tukitiimin kanssa. Tällöin kaikki tukijoittesi verkostot tulevat käytettyä hyödyksi. Yksi helppo keino on käydä läpi sivusi julkaisujen tykkäykset ja kutsua kaikki julkaisuistasi tykänneet henkilöt tykkäämään sivustasi.

Maksettu mainonta Facebookissa on helppoa ja varsin edullista verrattuna esimerkiksi lehtimainontaan. Mainonnassa on mahdollista seurata eri keinojen toimivuutta ja myös käyttää mielikuvitusta uudenlaisten markkinointitapojen kehittämisessä.

 

Kuva 7.

 

Kuva 8. Oheisessa Facebook-päivityksessä on käytetty emojeita elävöittämään tekstiä ja päivitys päättyy kysymykseen, jolla houkutellaan seuraajia kommentoimaan päivitystä. Lisäksi päivityksen keskeinen viesti välittyy myös pelkästä kuvastakin.

 

Facebookissa on mahdollista luoda myös tarinoita, jotka voivat olla joko kuvia tai videoita. Nämä julkaisut katoavat 24 tunnin kuluttua, eli ne sopivat esimerkiksi nopeaan tilanteiden jakamiseen ja esimerkiksi tunnelmien välittämiseen vaikkapa vaalitapahtumasta. Luonteeltaan tarinat ovat usein kevyempää ja “hiomattomampaa” sisältöä.

 

Twitter

Twitterin käyttäjämäärä on selkeästi pienempi kuin Facebookilla, mutta Twitterissä ovat mukana erityisesti poliitikot, mielipidevaikuttajat, yritysjohtajat ja toimittajat. Kyseessä on siis politiikan teon kannalta erittäin tärkeä kanava. Twitterissä oman viestin kiteyttäminen on erityisen tärkeää. Merkkimäärä yhdessä viestissä eli twiitissä on vain 280 merkkiä. Lisäksi voi käyttää kuvia ja videoita. Tarkoitus on kuitenkin keskustella muiden twiittaajien kanssa. Seuraajia saa, kun osallistuu keskusteluihin, on ajankohtainen ja osuva ja käy kommentoimassa muidenkin twiittejä.

Twitterin avulla voi olla mahdollista päästä läpi mediassa melko pienelläkin vaivalla. Toimittajat tekevät välillä juttuja pelkästään muutamien twiittien perusteella tai vähintäänkin käyttävät niitä lisämateriaalina esimerkiksi johonkin tiettyyn keskustelunaiheeseen liittyen.

Twitterissä käytetään myös hashtageja eli aihetunnisteita, joiden avulla tiettyyn aiheeseen liittyvään keskusteluun on helppo osallistua ja viestivirrasta helppo erottaa siihen liittyvät asiat. Omalle kampanjalle kannattaa miettiä erityisesti Twitteriä ajatellen oma aihetunniste, jotta yleisölläsi on mahdollista löytää kampanjaasi liittyvät twiitit helposti. Oikein ajoitettu twiitti voi olla tehokkaampi kuin tiedote tai blogikirjoitus. Myös silloin, kun haluat korjata itsestäsi tai puolueesta esitettyjä vääriä väitteitä. Kannattaa siis hyödyntää Twitterin voimaa!

 

Kuva 9.

 

Kuva 10. Toisinaan mediat nostavat yksittäisiä twiittejä suoraan juttuihinsa, mutta tunnistatko, mitä twiitin alla olevat symbolit tarkoittavat? Vasemmalta oikealle; vastaukset, uudelleen twiittaukset ja tykkäykset. Oikeasta reunasta voit kopioida linkin twiittiin tai välittää sen suoraan vaikka whatsappiin tai Facebook-messengeriin.

 

Myös Twitter on tuonut hiljattain alustalle tarina-ominaisuuden, joka toimii samalla periaatteella kuin Facebookin ja Instagramin vastaavat. Kyseessä on siis 24 tunnin jälkeen katoava sisältö.

 

Instagram

Instagram on erityisesti kuva- ja videoalusta, eikä päivitystä ole mahdollista julkaista ilman näitä. Pidemmät saatetekstit toimivat Instagramissa selkeästi heikommin, koska se on luotu erityisesti visuaalista sisältöä varten. Mielenkiintoiset päivitykset, joita jäädään lukemaan vaikuttavat niin, että Instagram tulkitsee tilisi mielenkiintoiseksi siellä vietetyn pitkän ajan vuoksi. Muista kuitenkin, että kuvan alla tekstistä näkyy automaattisesti vain kolme ensimmäistä riviä. Mieti siis, miten saat seuraajasi avaamaan koko tekstin.

Instagramissa käytetään hashtageja eli aihetunnisteita (#aihetunniste). Niiden avulla voit selata tietystä aiheesta tehtyjä päivityksiä ja löytää uusia seurattavia, joten niiden käyttö kannattaa. Käytä suosittuja ja ajankohtaisia aihetunnisteita, seuraa itse kohderyhmääsi kuuluvia tilejä, tykkää ja kommentoi – näin saat itsellesi myös seuraajia ja näkyvyyttä. Muista myös, että Instagram-postauksessa näkyvät vain kolme ensimmäistä riviä, joten aihetunnisteita voi hyvin olla julkaisussa useita.

Instagramissa kannattaa ehdottomasti hyödyntää Stories  (tarina) ominaisuutta. Instagramin tarina  on helppo tapa tuottaa nopeaa ja reaaliaikaista sisältöä seuraajillesi. Tarinat ovat katsottavissa vain 24 tuntia, jonka jälkeen ne katoavat. Tarinoita voi kuitenkin tallentaa oman profiilin kohokohtiin. Tarinoilla voi helposti luoda myös erilaisia kyselyitä, äänestyksiä ja muita vastaavia, joilla osallistat seuraajiasi. Instagramista tarinat voi myös jakaa suoraan Facebookiin.

 

Kuva 11.

 

Kuva 12. Varsinainen viesti välittyy hyvin  jo vasemman puoleisesta kuvasta, vaikka itse tekstiä ei klikkaisi auki. Keskeinen viesti lukee kuvassa ja sitä vahvistaa kuva, selkeä kuva. Oikean puoleisessa kuvassa näkyy, kuinka emojeita on käytetty elävöittämään tekstiä ja kuinka julkaisulle on haettu lisää näkyvyyttä käyttämällä useita erilaisia aihetunnisteita.

 

Kuvien käyttö

Helpot vinkit kuvien käyttöön

Vinkkejä hyvään somekuvaan :

  • Mikä on päivityksesi viesti, tukeeko kuvasi sitä?
  • Onko sinulla lupa käyttää valitsemaasi kuvaa? Jos kuvan on ottanut joku muu kuin sinä, miten kuvan ottaja haluaa tekijänoikeudet ilmoitettavan?
  • Jos kuvassasi on ihmisiä, onhan sinulla heidän lupansa kuvan julkaisemiseen?
  • Jos kuvassa on tekstiä, eihän se peitä mitään oleellista?
  • Puolueen kuvapankki löytyy osoitteesta https://www.flickr.com/photos/demarit/ . Kuvapankissa  olevia kuvia saa käyttää vapaasti.

 

Jos otat kuvia itse, muista ainakin nämä:

  • Riittävä valaistus, kannattaa esimerkiksi hyödyntää päivänvaloa!
  • Riittävän korkea laatu, nykyään puhelimilla saa suhteellisen tarkkoja yleiskuvia, mutta esimerkiksi järjestelmäkameralla saa luonnollisesti parempia. Jos et ole erityisen hyvä manuaalisesti säädettävien asetusten kanssa, kannattaa käyttää oletusasetuksia ja automaattitarkennusta.
  • Tarkista, että kuvien taustoilla ei ole mitään sinne kuulumatonta, kuten satunnaisia jalankulkijoita tms.

Eri sosiaalisen median alustat suosivat eri kuvakokoja. Oikeaa kuvakokoa käyttämällä varmistat, ettei kuvastasi leikkaudu mitään pois.

 

Suositellut kuvakoot:

  • Facebookin julkaisu: 940 x 788 px
  • Facebookin profiilikuva: 180 x 180 px
  • Facebookin kansikuva: 820 x 312 px
  • Facebookin tarina: 1080 x 1920 px
  • Instagram julkaisu: 1080 x 1080 px tai 1350 x 1080 px
  • Instagramin profiili: 110 x 110 px
  • Instagramin tarina: 1080 x 1920 px
  • Twitterin julkaisu: 1200 x 675 px
  • Twitterin profiili: 400 x 400 px
  • Twitterin kansikuva: 1500 x 500 px
  • Twitterin tarina: 1080 x 1920 px

 

Kuva 13.

 

Hyödynnä Canva somekuvien teossa

Canva on verkossa toimiva visuaalisen viestinnän työkalu, jonka avulla voit helposti tehdä oikean kokoisia somekuvia ja esimerkiksi lisätä kuvaan tekstiä. Puolueella on myös valmiita kuvapohjia, joita hyödyntämällä saat tehtyä helposti puolueen ilmeen mukaisia somekuvia. Ohjeet Canvan käyttöönottoon ja kuvapohjat löydät täältä: https://sdp.fi/fi/blog/tee-somekuva-canvalla/.

 

Videoiden käyttö

Helpot vinkit tyylikkään videon tekemiseen!

  • Huolehdi, että ihmisiä kuvatessa et esimerkiksi katkaise päälakea pois, vaan kasvojen yläpuolelle jää riittävästi ilmaa – ei kuitenkaan liikaa.
  • Tekstitä videosi. Tällöin niitä voi katsoa myös ilman ääntä viestin vesittymättä. Muista, että moni selaa sosiaalista mediaa esim. julkisessa liikenteessä ilman kuulokkeita eli tekstittäminen todella kannattaa!
  • Kuvaa tarpeeksi hyvissä valaistusolosuhteissa. Erityisesti päivänvaloa kannattaa hyödyntää jos vain mahdollista.
  • Eihän häiritsevää taustamelua ole liikaa? Liikenteen lähellä kuvaamisessa on haasteensa äänen kannalta. Kannattaa suosia rauhallisia paikkoja kuvausympäristöinä. Meluisammassa paikassa esimerkiksi ulkoisten mikrofonien merkitys korostuu.
  • Vaakamuotoinen ja neliön mallinen video toimivat yleisvideoina kaikissa somekanavissa. Pystyvideo on erityisen hyvä silloin, kun haluat täyttää koko mobiililaitteen ruudun ilman, että katsojan tarvitsee kääntää puhelinta vaakaan. Erityisesti tarinoissa pystyvideo on välttämätön.
  • Pieniä hankintoja voi harkita: pieni, kännykälle sopiva kolmijalka auttaa kuvaamista huomattavasti ja tekee jäljestä laadukkaampaa. Erikseen hankittu ulkoinen mikrofoni taas tekee äänen laadusta parempaa ja helpottaa meluisessa ympäristössä kuvaamista. Edellä kuvatut hankinnat voi helposti tehdä pienelläkin muutaman kympin budjetilla ja näin parantaa videoidensa laatua huomattavasti!

Esimerkki  melko yksinkertaisesta ja laadukkaasta videosta

 

Enemmän irti sosiaalisesta mediasta

Tässä osiossa paneudutaan tarkemmin, kuinka voit vauhdittaa omaa viestiäsi ja vaikuttaa sosiaalisen median areenoilla! Erityinen painopiste on sosiaalisen median käytössä yksittäisen, luonnollisen käyttäjän näkökulmassa.

 

Yksilöt vs. yhteisöt

Sosiaalisessa mediassa on pohjimmiltaan kyse ihmisten välisestä vuorovaikutuksesta. Haluaisitko sinä keskustella mieluummin kasvottoman organisaation vai oikean, luonnollisen käyttäjän kanssa? Suurin osa todennäköisesti valitsee näistä vaihtoehdoista jälkimmäisen. Tämä tarjoaakin tärkeän muistutuksen siitä, että vaikka on tärkeää, että eri organisaatiot ovat sosiaalisessa mediassa, on loppujen lopuksi kaikkein tärkeintä, että viestintää sosiaalisessa mediassa ei jätetä vain erilaisille organisaatioiden tai yhteisöjen tileille.

 

Sosiaalisen median verkostot hyötykäyttöön

Puolueen jäsenille on luotu Facebook-ryhmä nimeltään SDP:n someaktiivit. Ryhmässä jaetaan vinkkejä ajankohtaisista sosiaalisen median keskusteluista eri ryhmissä tai sivuilta. Ryhmään jaetaan myös argumenttipatteristoja somekeskusteluiden tueksi. Ryhmään ovat tervetulleet mukaan kaikki puolueen jäsenet. Ryhmä löytyy kirjoittamalla Facebookin hakuun “SDP:n someaktiivit”.

SDP kampanja ryhmässä jaetaan erilaista kampanjamateriaalia, joita ehdokkaat tai puolueosastot voivat hyödyntää omassa viestinnässään.

 

Mitä eroa on ehdokas- ja henkilöprofiililla

Jokaisella ehdokkaalla kannattaa olla erillinen poliitikkosivu, missä voi julkaista omia viestejään ja käydä keskustelua sivun seuraajien ja muiden käyttäjien kanssa. Oman sivun kautta pääsee käsiksi analytiikkaan omalla sivulla vierailevista käyttäjistä ja voi tuottaa maksettua sisältöä. Näin ollen oman sivun kautta tavoittaa helposti paljon laajemman joukon kuin tavallisen profiilin kautta.

Omaa profiilia ei kuitenkaan kannata unohtaa. Kuten perinteisessäkin kampanjoinnissa, joskus poliitikon, ehdokkaan ja erityisesti tuntemattomamman ehdokkaan kannattaa mennä suoraan äänestäjän luo, sen sijaan että odottaisi äänestäjän tulevan poliitikon luo. Omalla henkilökohtaisella profiililla voi liittyä erilaisiin ryhmiin ja osallistua oman kampanjan kannalta kiinnostaviin keskusteluihin sekä edellä mainituissa ryhmissä, mutta myös muiden sivujen tai käyttäjien seinällä.

 

Mitä ehdokkaan kannattaa jakaa henkilökohtaisesta elämästään

Ehdokkaan kannattaa jakaa sisältöä henkilökohtaisesta elämästä. Kannattaa kuitenkin miettiä, mitä jakaa. Kun asian on kerran itse vienyt julkisuuteen, sitä ei saa sieltä enää pois halutessaankaan. Esimerkiksi uudesta parisuhteesta voi olla ihana kertoa julkisuudessa, mutta sen päättymisestä ei ehkä enää niinkään.  Luonnollisesti kannattaa myös käydä periaatteellinen keskustelu esim. omien perheenjäsenten kanssa, miten he haluavat olla julkisuudessa. Henkilökohtaisesta elämästä kannattaa kuitenkin ehdottomasti kertoa julkisuudessa, erilaiset merkkipäivät, omat menemiset ja vapaa-ajan harrastukset kertovat ehdokkaan luonteesta. Erilaisten harrastusten tai omien kokemusten kautta myös omasta poliittisesta viestistä saa helposti henkilökohtaisemman.

 

Kuva 14.

 

Miten reagoida kritiikkiin, häirintään tai rasismiin

Kaikkea ei tarvitse jaksaa tai sietää. Somessa ei tarvitse olla tavoitettavissa kellon ympäri tai vuoden jokaisena päivänä. Kannattaa levätä ja asettaa itselleen esimerkiksi somelepoajat. Jos jokin keskustelu esimerkiksi Twitterissä jää kesken voi siihen aivan hyvin sanoa, että nyt menen nukkumaan, mutta palaan aamulla taas asiaan. Asiattomia kommentteja ei tarvitse myöskään kestää vaan voit hyvin moderoida omia sometilejäsi poistamalla ja piilottamalla kommentteja. Kannattaa kuitenkin selkeyden vuoksi ilmoittaa kommenteissa, että on moderoinut keskustelusta pois asiattomat kommentit. Näin myöhemmin tulevat seuraajat eivät hämmästy, jos keskustelusta vaikuttaa puuttuvan viestejä välistä.

Asialliseen kritiikkiin vastaaminen

Joskus sosiaalisessa mediassa tunteet kuumenevat ja ihmiset saattavat antaa kovaakin palautetta tai kirjoittaa hyökkääviäkin kommentteja liittyen esimerkiksi johonkin kampanjateemaan tai tehtyyn päätökseen. Vastatessa ihmisille onkin tärkeää kunnioittaa heidän tunteitaan, eikä pyrkiä hyökkäämään. Voit esimerkiksi aloittaa toteamalla “ymmärrän hyvin suuttumisesi asiasta”. Usein ihmisille on tärkeää, että heidän mielipiteitään kuunnellaan, vaikka lopulta oltaisiinkin eri mieltä. Kriittisiinkin palautteisiin kannattaa siis ehdottomasti vastata! Kannattaa kuitenkin muistaa, että asiattomuuksia ei tarvitse sietää.

 

Kuva 15. Vastauksessa ei kiistetä kommentoijan huolta siitä, että poikien syrjäytymisestä ja tasa-arvosta ei puhuta riittävästi.

 

Erilaista häiriköintiä (trollit, spämmääminen, rasismi, häiriköinti)

Sosiaalisessa mediassa voi tulla myös häirityksi ja/tai kiusatuksi. Tällöin kannattaa omien sometilien hallinta ja erityisesti moderointi ulkoistaa esimerkiksi vaalipäällikölle tai jollekulle muulle tukijoukoissa. Jos sinua uhkaillaan tai häirintä ei lopu, tee rikosilmoitus (ks. Ohjeet poliisi.fi/rikosilmoitus.) Jos uhkailu on vakavaa ja pelkäät esimerkiksi erilaisissa tapahtumissa turvallisuutesi puolesta, ilmoita asiasta myös puolueosastollesi ja tarvittaessa puoluetoimistolle, jotta he osaavat varautua tilanteeseen.  Muista myös, että häiriköintiin ei ikinä kannata vastata häiriköinnillä, vaan esimerkiksi poistumalla keskustelusta. Itse hallinnoiduilta sivuilta voi myös estää toistuvasti häiriköivät ja asiattomat käyttäjät.

Trollit ovat sometoimijoita, jotka pyrkivät pahimmillaan levittämään virheellistä tietoa sekä propagandaa eri kanavissa. Trolleja liikkuu erityisesti Twitterissä ja Facebookissa. Väärät ja tekaistut tilit kannattaa aina ilmiantaa eikä keskusteluun trollien kanssa kannata lähteä. Jos huomaat, että oma tilisi on hakkeroitu, henkilöllisyytesi varastettu tai muuta vastavaa, kannattaa ottaa heti yhteyttä puoluetoimistoon.

Jokaisella on oikeus ja velvollisuus siitä, mitä hallinnoimallaan sosiaalisen median tilillä tapahtuu. Rasistista tai muuten epäasiallista kommentointia ei tarvitse sietää omalla sivullaan. On myös pitkässä juoksussa varmasti hyvä, että sivusi seuraajat kokevat sivusi turvallisena paikkana käydä keskustelua.

Omista moderointiperiaatteista kannattaa olla avoin, ne voi ilmoittaa vaikka sivun tiedoissa. Kannattaa myös tutustua SDP:n omiin sosiaalisen median keskusteluiden pelisääntöihin, jota sovelletaan puolueen hallinnoimilla sosiaalisen median tileillä. Ohjeita voi vapaasti hyödyntää ja soveltaa oman tilin moderoinnissa.  Pelisäännöt löytyvat puoleen verkkosivuilta.

 

<< Päähakemistoon

Seuraava luku – Viestintä: perinteinen media >>