Ehdolla presidenttiehdokkaaksi

Toveri, ystävä,

Demokratia elää vaihtoehdoista. Puolueiden tehtävä kansanvallassa on esittää vaihtoehtonsa. Presidentinvaali ilman sosialidemokraattista vaihtoehtoa on kuin kesäpäivä ilman aurinkoa.

Suomi on rauhan rakentaja. Se on ulkopolitiikkamme pitkä linja. Presidenttinä Mauno Koivisto loi Suomelle jännitteisessä maailmassa arvostusta juuri vuoropuhelun edistäjänä.

Eriarvoisuus on yksi sotien, konfliktien ja terrorismin juurisyistä. Siksikin Suomen pitää olla läsnä maailmalla ja puhua kehitysyhteistyön puolesta. Ihan kuten Martti Ahtisaari esimerkillisesti teki.

Presidentti on arvojohtaja. Hänen pitää puhua kansan kahtiajakoa ja syrjäytymistä vastaan.  Siinä presidentti Tarja Halonen on esikuvani tänäänkin.

Presidentin pitää esiintyä myös suvaitsevaisuuden puolestapuhujana. Presidentillä pitää olla rohkeutta olla heikompiosaisten puolella – niin kotimaassa kuin myös maailmanlaajuisesti.

Omaan ehdokkuuteeni minua kannattelevat juuri nuo ajatukset – ja oman isäni esimerkki. Isäni lähti vaatimattomista oloista, sokea mies. Hän sanoi aina minulle: puhu rohkeasti niiden asioiden puolesta, jotka koet oikeaksi. Tartu tilaisuuteen. Sillä opilla olen elänyt. Opettelin nuorena äidinkieleni suomen lisäksi ruotsin kielen pärjätäkseni kaksikielisellä Uudellamaalla. Sillä opilla tulin valittua puoluesihteeriksi ja puolueen varapuheenjohtajaksi.

Olen omakohtaisesti kokenut, miten Suomi on noussut yhteistyöllä ja ahkeruudella niukoista ja ankarista oloista yhdeksi maailman edistyneimmistä maista.

Rauhan ulkopolitiikka, heikompien puolustaminen ja suvaitsevaisuus. Uskon, että yhdessä voimme tehdä yllätyksen; nousta presidentinvaalien todelliseksi vaihtoehdoksi – vaihtoehdoksi kovalle, itsekkäälle ja maailmasta vieraantuneelle Suomelle.

Meidän on tänäänkin puhuttava rohkeasti ja kirkkain sanoin, näytettävä oma vaihtoehtomme. Silloin äänestäjä voi olla se todellinen kuningas – kuten sinä tänään.

Olen valmis. Päätös on sinun.

Maaritin kotisivut

Lataa tästä Maaritin esite (2xA5) tulostettavaksi ja jaettavaksi