Sirpa Paatero

Lasten kesäleirit tarjoavat yhdessäoloa, yhteenkuuluvuutta ja uusia elämyksiä

Vierailu Nuorten Kotkien kansainvälisellä leirillä, ja jo pelkästään kuvien seuraaminen tapahtumasta sosiaalisen median kautta, toi mieleeni muistot omista leirikesistä lapsena. Tunnelma yhdessäolosta, yhteenkuuluvuudesta, telttailusta, luonnosta, puuhastelusta, joukkoruokailuista ja uimisesta ovat kokemuksia, joista toivoisi useilla lapsilla olevan mahdollisuus nauttia.

Leirit erityisesti vaihtoehtona yksin kotona olemiselle, joko päiväleireinä tai perinteisemmin muutamasta päivästä pariin viikkoon vastuullisten aikuisten ohjauksessa ja yhdessä toisten lasten kanssa, ovat tärkeitä. Omat kesäni koostuivat lapsena jopa neljän eri leirin kierroksesta kesän aikana, jolloin kotona käytiin lähinnä vaihtamassa puhtaita varusteita. Riippuen kesästä ja iästä, olin kaupungin kesäsiirtolassa, seurakunnan, urheiluseuran tai Nuorten Kotkien leirillä ihan omalla paikkakunnalla, eri puolilla Suomea ja jopa ulkomailla. Tuoksut lettujen paistosta leirinuotiolla ja äänet sateen ropinasta teltan kattoon palaavat yhä mieleen.

Kesäleiriläisia matkalla ohjelmaosuuteen Nuorten Kotkien kansainvälisellä kesäleirillä heinäkuussa. Kuva: Nuoret Kotkat / Joann Rautiainen

Usein perheissä ei ole mahdollista järjestää lomia niin että lasten ei tarvitsisi olla yksin. On myös monia perheitä, joilla ei ole lomia lainkaan. Tämän vuoksi on hienoa, että kunnat, seurakunnat ja erilaiset järjestöt organisoivat kesäksi tekemistä. Monessa kunnassa jaetaan kevättalvella kouluissa esite, jossa listattuna ovat kaikki alueella järjestettävät leirit. Osa leireistä on jopa maksuttomia mutta osa hinnakkaampia, jonka vuoksi sosiaalitoimistot ovat olleet tukemassa leireille pääsyä. Tämän lisäksi kansainvälisille leireille on usein kerätty yhdessä rahoitusta, jotta mahdollisimman moni pääsee mukaan. Leirit toimivat hyvänä paikkana opetella toimeen tulemista erilaisten kavereiden kanssa, sillä leirin ”töistä” monet on tehtävä yhdessä, ja usein eri kulttuureiden ja kieltä puhuvien kavereiden kanssa. Monesti näistä leireillä solmituista tuttavuuksista jää myös pidempään jatkuvia kaveruussuhteita tai jopa leirirakkauksia.

Lomien jälkeiset hankalat tilanteet ja lomakertomukset koulun alettua ovat hyvin toisenlaisia, jos kesää on voinut viettää leirillä ja saada uusia ystäviä. Monesti uudet kaveruudet antavat myös itseluottamusta, jos koulussa ei aina kaikki kavereiden kesken sujuisikaan. Samalla liikkuminen ja luonnossa toimiminen sekä omista asioista huolehtiminen tulevat tutuiksi. Leirejä on hyvin erilaisia, mutta usein ihmisten erilaisilla taustoilla ei ole merkitystä vaan kaikki ovat leiriläisiä. Muistan oman kokemukseni, kun eräällä leirillä, jossa olin omien ja muiden lasten ohjaajana, kyseltiin neljäntenä päivänä: ”onko suomalainen kansanedustaja tulossa milloin käymään”. Kerroin heille, että olen ollut täällä koko ajan.

Kesäleireillä on mahdollisuus nauttia upeasta Suomen luonnosta. Kuva: Nuoret Kotkat / Miikka Lönnqvist

Leirin järjestäminen perustuu pitkälti vapaaehtoistyöhön ja siksi monelle itse leirillä olleella on toivottavasti mahdollisuus olla mukana järjestämässä niitä myös seuraaville sukupolville. Monesti on niin, että leirille osallistuvia lapsia olisi paljon, mutta aikuisten ohjaajien määrä on liian vähäinen. Meidän perheessämme leirielämä – ainakin silloin tällöin – on ollut osana kesää jo neljännessä polvessa. Tarvitaan luotettavia, turvallisia aikuisia ja jos löytyy joku erityistaito, on se myös hyvä lisä. Iloisten ja tyytyväisten lasten lisäksi oli tämän kesäisellä leirivierailulla mukava nähdä myös aikuisia, jotka mahdollistavat leirin ja samalla saavat erilaista merkitystä myös omalle toiminnalleen.

Sirpa Paatero
SDP:n kansanedustaja