Kampanjaturvallisuus

Uhkaavat tilanteet kampanjoidessa eivät ole yleisiä. Kampanjaturvallisuus on kuitenkin aihe, jota jokaisen ehdokkaan tulee miettiä. Alta löydät käytännön ohjeita erilaisiin tilanteisiin.

Ilmoita kaikki uhka- ja vaaratilanteet kuntasi vaalipäällikölle ja piirisi toiminnanjohtajalle. Vakavat tilanteet tulee saattaa puolueen tietoon. Välitämme mahdollisia havaintoja vaalikampanjoinnissa esille tulleista uhka- tai vaaratilanteista suojelupoliisille.

Kampanjaturvallisuus yleisötilaisuuksissa

Tietoa ja toimintaohjeita tapahtumien järjestäjille yleisötilaisuuksien häiriköistä

Tietyt ääriryhmät saattavat tulla eri puolueiden yleisötilaisuuksiin ”haastattelemaan” SDP:n (ja muiden puolueiden) kansanedustajia aggressiivisesti kännykkäkameran ja muiden taltiointivälineiden kanssa. Kyseistä toimintaa harrastavat ovat yksityishenkilöitä eivätkä perinteiset mediatalot kuten esimerkiksi YLE tai Lännen media toimi näin.

Usein he toistavat videota livenä suoraan Youtubeen/Facebookiin. Kokemuksen mukaan kyseisten henkilöiden ”haastattelut” leikataan ja muokataan jälkikäteen heille sopivaan muotoon ja olennaisia asioita jätetään kertomatta. He pyrkivät myös saamaan haastateltavat ”nalkkiin” latautuneilla kysymyksillä ja aggressiivisella käytöksellä.

Tällaisen henkilön saapuessa tilaisuuteen taltiointivälineiden kanssa, kannattaa toimia seuraavasti:

  • Älä menetä malttiasi ja muista, että haastattelijan aggressiivinen tyyli voi olla peitettyä pettymystä. Yritä olla ystävällisen jämäkkä ja vetäytyä tilanteesta mahdollisimman nopeasti.
  • Älä anna kansanedustajien tai muiden avainpoliitikkojen vastata heidän kysymyksiinsä nauhalle, vie heidät pois keskustelemaan muualle.
  • Jos muu ei auta, kävelkää pois kameran luota
  • Jos ehdokas tulee yllätetyksi ja kuvaustilannetta ei saada estettyä, ehdokkaan kannattaa pyrkiä tilanteessa säilyttämään omat sekä ”vastapuolen” kasvot. Irtaannu tilanteesta hymyillen, jolloin provosoitunutta ehdokasta ei saada kuvattua nauhalle
  • Pyydätte kuvaajaa lähestymään sähköpostitse virallisella haastattelupyynnöllä ja etukäteiskysymyksillä
  • Pyydätte henkilön poistumaan tilaisuudesta ja tarvittaessa soitatte poliisin tai järjestyshenkilöt paikalle

Kampanjaturvallisuus verkossa

  • Ota tietoturva vakavasti. Olet itse vastuussa riskien vähentämisestä, kampanjatiimin kouluttamisesta ja esimerkin asettamisesta. Päivitä laitteet, korjaa kaikki järjestelmät ja muuta salasanat säännöllisesti. Tietovuotojen merkittävin syy on inhimillinen virhe. Tietojenkalastelu on edelleen merkittävin hyökkäystapa. Kouluta kampanjatiimiäsi tunnistamaan ja varomaan epäilyttäviä viestejä. Tarkista tietosi ennen kuin painat sosiaalisessa mediassa Jaa-nappia.

  • Pilvipalvelut ovat turvallisempi vaihtoehto tietojen säilyttämiselle kuin omat paikalliset laitteet tai kovalevyt. Ne ovat myös vaalityössä kätevämpi tapa jakaa ja valmistella tietoja. Esimerkiksi Googlella ja Dropboxilla on ilmaiset pilvipalvelut kampanjakäyttöön. Älä käytä kuitenkaan avoimia linkkejä tietojen jakoon.

  • Käytä kaksivaiheista tunnistautumista tärkeille tileille (sähköpostiosoite ja puhelinnumero), kuten sähköposteihin, some-tileille tai muihin tärkeisiin palveluihin. Käytä mobiilisovellusta tai fyysistä avainta toiseen tunnistautumiseen mikäli mahdollista. Mikäli käytät tekstiviestiä, huolehdi puhelimesi tietoturvasta ja sulje viestien esikatselut lukitulta näytöltä.

    Salasanoja voi suojata ja vahvistaa Password manager-palveluilla. Ne antavat sinulle mahdollisuuden luoda ja tallentaa pitkiä ja satunnaisia salasanoja, joita sinun ei tarvitse muistaa. Jos keksit salasanasi itse, luo pitkiä salasanoja kuten JOTAINPITKIÄMERKKIJONOJAKUTENTÄMÄ, ei lyhyitä salasanoja kuten Täm4. Vastoin yleistä uskomusta, pitkä merkkijono satunnaisista sanoista ilman symboleja on vaikeampi murtaa kuin lyhyet salasanat, joissa on paljon §ymboL31ta.

  • Erilaiset viestien, laitteiden ja asiakirjojen salaustyökalut auttavat suojaamaan arkaluontoista viestintää ja sisältöjä. Käyttämällä salattuja viestintätyökaluja, kuten Signal, herkille viesteille ja asiakirjoille, vaikeutat tietojen kalastelijan työtä. Salaus sekoittaa viestit ja tiedostojen luettavuuden, mikä vähentää todennäköisyyttä, että joku voisi lukea viestisi, vaikka pääsisikin murtautumaan esimerkiksi sähköpostiisi.

    Pidä huolta, että kaikilla laitteilla, joilla käytät esimerkiksi Facebook-chattia, on vahva tunnistustautuminen. Tämän vuoksi esimerkiksi Whatsapp on parempi sovellus viestintään, koska yleensä vain yksi laite on kerrallaan yhdistetty tiliisi.

  • Suunnittele, mitä teette, jos kampanjan turvallisuus vaarantuu. Selvittäkää, mihin otatte yhteyttä teknisen avun pyytämiseksi. Selvitä etukäteen oikeudelliset velvollisuutesi. Olkaa valmiita kommunikoimaan sisäisesti ja ulkoisesti mahdollisimman nopeasti tietoturvahyökkäyksen tapahtuessa.

Ohjeita vihapuheen tai häirinnän kohteelle

Mitä vihapuhe on?

Vihapuheen taustalla on epäluulo tai vihamielisyys jotain ihmisryhmää kohtaan. Vihapuhe on viestintää, joka levittää tai lietsoo vihaa yhtä ihmistä tai ihmisryhmää vastaan. Viestintä voi olla puhetta, mutta se voi olla myös esimerkiksi eleitä, kirjoituksia, kuvia, symboleja, musiikkia, piirroksia ja elokuvia.

Vihapuhe voi olla:

  • rangaistavaa, eli rikoslaissa kiellettyä
  • yhdenvertaisuuslain tai tasa-arvolain kieltämää syrjintää
  • muuten yleisesti haitallista ilmaisua

Vihapuhe kohdistuu johonkin ihmisen tai ihmisryhmän ominaisuuteen. Rikoslaissa on mainittu seuraavia ominaisuuksia:

  • rotu
  • ihonväri
  • syntyperä
  • kansallinen tai etninen alkuperä
  • uskonto tai vakaumus
  • seksuaalinen suuntautuminen
  • vammaisuus

Vihapuhe voi myös kohdistua johonkin vastaavaan ominaisuuteen, esimerkiksi sukupuoleen. Rangaistava vihapuhe voi kohdistua yhteen ihmiseen tai ihmisryhmään. Jos vihapuhe kohdistuu yhteen ihmiseen, kyseessä voi olla esimerkiksi kunnianloukkaus tai laiton uhkaus. Jos vihapuhe kohdistuu ihmisryhmään, kyseessä voi olla kiihottaminen kansanryhmää vastaan. Vihapuheeseen liittyy usein myös häirintää. Myös se on kielletty laissa, erityisesti yhdenvertaisuuslaissa ja tasa-arvolaissa.

Häirintää voivat olla tilanteet, joissa joku käyttäytyy sinua kohtaan nöyryyttävästi, halventavasti tai uhkaavasti. Seksuaalinen häirintä voi olla esimerkiksi vihamielistä tai törkeää puhetta (esimerkiksi homottelu tai huorittelu) tai seksin ehdottamista. Se voi olla myös fyysistä koskettelua, joka tapahtuu ilman sinun lupaasi. Sukupuoleen perustuva häirintä liittyy sukupuoleen, sukupuoli-identiteettiin tai sukupuolen ilmaisuun. Se on käytöstä, jolla pyritään halventamaan ja alentamaan toisen henkilön sukupuolta.

Vihapuhe vaientaa kohteitaan ja vähentää politiikkaan osallistumista. Ilmoittaminen voi johtaa siihen, että:

  • tekijä saa rangaistuksen
  • tekijä ei tee tekoaan uudestaan
  • tilanne ei muutu vakavammaksi

Jos vihapuhe tai häirintä liittyy toimiisi politiikassa, siitä on hyvä ilmoittaa puolueen häirintäyhdyshenkilöille Pekka Tuurille sähköpostiin pekka.tuuri@sdp.fi.

Jos epäilet, että kyse on rikoksesta, tee rikosilmoitus. Uhri tai rikoksen todistaja voi tehdä rikosilmoituksen millä tahansa poliisilaitoksella. Poliisin nettisivujen kautta voit tehdä rikosilmoituksen vähäisissä rikoksissa, jotka eivät vaadi poliisilta välittömiä toimenpiteitä. Kiireellisissä tilanteissa soita yleiseen hätänumeroon 112.

Voit olla yhteydessä yhdenvertaisuusvaltuutettuun, jos olet kokenut tai havainnut syrjintää tai häirintää iän, alkuperän, kansalaisuuden, kielen, uskonnon, vakaumuksen, mielipiteen, poliittisen toiminnan, ammattiyhdistystoiminnan, perhesuhteiden, terveydentilan, vammaisuuden, seksuaalisen suuntautumisen tai muun henkilöön liittyvän syyn perusteella.

Voit ottaa tasa-arvovaltuutettuun yhteyttä, jos olet kokenut syrjintää tai häirintää sukupuolen, sukupuoli-identiteetin tai sukupuolen ilmaisun perusteella.

Rikoksen uhrit saavat tukea ja neuvontaa Rikosuhripäivystyksestä.

Lähde: Tiedolla vihaa vastaan –hanke (Facts against Hate)