Isovanhemmuus sai Maarit Feldt-Rannan ajattelemaan tulevaisuutta: ”Tulevaisuus ei ole ennalta määritelty, se tehdään yhdessä tämän päivän teoilla”

Kansanedustaja Maarit Feldt-Ranta muistaa elävästi sen hetken, kun hän sai kuulla tyttärensä odottavan esikoistaan. Tytär tavoitti äitinsä puhelimitse aurinkoisena kesäpäivänä jalkapallokentän laidalta kertoakseen iloisen uutisen raskaudestaan. Tuolloin 44-vuotias Feldt-Ranta kertoo sydämensä sykähtäneen ajatuksesta, että hänestä tulisi lapsenlapsensa nuori isoäiti.

‒ Se hetki ei unohdu koskaan. Muistan yhä, miten 18-vuotiaan Hanna-tyttäreni ääni poreili hänen kertoessaan minulle odottavansa lasta. Oma lapsiperhearkeni oli vasta muutama vuosi sitten päättynyt, enkä ollut kertaakaan edes ajatellut isovanhemmuutta. Tuskin olisin voinut tuolloin kuvitellakaan, millainen elämänmakuinen seikkailu isovanhemmuus on, Feldt-Ranta muistelee.

Feldt-Ranta koki lapsenlapsensa syntymän erityiseksi myös siksi, että hän oli juuri toipunut kovista syöpähoidoista. Taistellessaan vaikeaa sairautta vastaan Feldt-Ranta ei voinut pitää mitenkään itsestäänselvyytenä, että saisi vielä elämässään kokea isovanhemmuuden.

‒ Sairastuminen vakavasti opetti minulle, ettei mitään asioita elämässä tule ottaa itsestäänselvyyksinä. Koen henkilökohtaisesti isovanhemmuuden aivan erityiseksi lahjaksi ja onneksi.

Melissalle on aina aikaa

Lapsiperheen arki on hektistä, eikä perheen, vapaa-ajan ja työn yhdistäminen aina ole helppoa. Feldt-Ranta ei pidä lainkaan liioiteltuina puheita lapsiperheiden ruuhkavuosista. Hän muistaa itsekin hyvin, miten paljon tasapainoilua perheen arjen järjestäminen vaati molemmilta vanhemmilta.

Feldt-Ranta näkee isovanhempien roolin tärkeänä lapsiperheiden arjen tukena ja turvana. Hän kertoo osallistuvansa mielellään nyt jo 5-vuotiaan Melissan ja tämän perheen arkeen.

‒ Isovanhemmilla on usein mahdollisuus ottaa aikaa ja pysähtyä auttamaan lapsiperheitä vanhempien kiireiden keskellä. Vaikka kansanedustajankin arki on kiireistä, teen aina tilaa kalenteriini, jos kyse on Melissasta huolehtimisesta. Pienen lapsen kanssa kaikki on yhtä elämystä – en omien lasteni kanssa huomannutkaan, miten jännittävää voikaan olla vaikkapa metrolla tai raitiovaunulla ajaminen.

Katse tulevaisuuteen

Feldt-Ranta kertoo isoäidiksi tulemisen muuttaneen hänen tapaansa ajatella yksilönä ja yhteiskunnallisena päätöksentekijänä. Niin Raaseporin kaupunginvaltuustossa kuin eduskunnan täysistunnossakin Feldt-Ranta huomaa lapsenlapsensa kautta pohtivansa entistä enemmän tulevaisuutta.

‒ Katsoin ennen päättäjänä paljon enemmän sitä, miten asiat ovat olleet ja mitä nykyhetkessä tapahtuu. Melissa on saanut minut kääntämään katseeni vahvemmin tulevaisuuteen. Olen ymmärtänyt paremmin sen, ettei tulevaisuutta ole ennalta määritetty, vaan tulevaisuus tehdään yhdessä tämän päivän teoilla.

Feldt-Ranta korostaa päätöksentekijöiden vastuuta tulevista sukupolvista. Lyhytnäköisten ratkaisujen sijaan tulisi miettiä enemmän sitä, millaisen maapallon jätämme tuleville sukupolville.

‒ Eduskuntatyössä olen ajatellut paljon ennen kaikkea rauhaa ja ilmastonmuutosta. Oma sukupolveni on saanut elää viisikymmentä vuotta rauhan aikaa. Viime vuosien tapahtumat kansainvälisessä maailmassa ovat johtaneet kysymykseen siitä, saako myös Melissa kokea sata maailmanrauhan vuotta?

‒ Ilmastonmuutoksen hillitsemistä ei myöskään voi ohittaa haasteena, joka ratkaisee paljon ihmiskunnan tulevaisuuden suunnasta. Tulevien sukupolvien tähden meillä tulee olla rohkeutta käydä sanoista tekoihin ilmastonmuutoksen taltuttamiseksi nyt, kun se vielä on mahdollista, Feldt-Ranta korostaa.

Puolueet vaikuttavat pitkälti siihen, millaisia päätöksiä Suomessa tehdään. Feldt-Ranta toivookin, että tulevaisuusajattelu tarttuisi vahvemmin kaikkiin suomalaisiin puolueisiin ja vaalikeskusteluihin. Hän iloitsee otteesta, jolla oma puolueensa SDP on tarttunut tulevaisuuskysymyksiin.

‒ Nuorena perheenäitinä liityin SDP:n jäseneksi juuri globaalien kysymysten takia. Moni ihmetteli silloin, miten Karjaalla asuva lapsiperheen äiti voi olla huolissaan jostain maailmanrauhasta. Mutta tosiasia on, että vain näitä isoja kysymyksiä ratkomalla voimme rakentaa parempaa tulevaisuutta kaikille. Tätä työtä uskallan sanoa sosialidemokraattien tekevän päivittäin kunniakkaan satavuotisen historiansa pohjalta.