Inhimillisiä tarinoita Suomesta

herranen-pieni

Jääkiekkoseura alensi lasten harrastusmaksuja: ”Harrastuksessa pysyminen saattaa pelastaa monta lasta”

Oli huhtikuu vuonna 2015. Itä-Helsingin Kiekon hallituksen viisi jäsentä istui pöydän ääressä Malmin jäähallissa. He miettivät, olisiko mahdollista tehdä radikaali teko ja alentaa E-junioreiden ja sitä nuorempien, eli 7–12-vuotiaiden kuukausimaksu noin 120 eurosta 80 euroon?

puirava-pieni

”Itkin, kun tajusin, että olisin voinut säästää lapseni tältä”

Kiiminkiläisen Susanne Puiravan tytär oli aina maanantaisin kouluun mennessä terve. Tiistaina alkoi yskä, nuhakuume ja kurkkua kuristi. Illat hän vain nukkui. Hän oli sairastunut koulun sisäilmaongelmien takia.

Kaj Möller

”En koskaan sano, että olet menetetty tapaus”

Etsivä nuorisotyöntekijä Kaj Möller, 44:
”Olen aina pitänyt lapsista ja nuorista. He omaksuvat uusia ajatuksia nopeammin ja oivaltavammin kuin aikuiset. He eivät ole kyynisiä ja katkeria.

Etsivän nuorisotyöntekijän tehtävä on löytää ne nuoret, joiden elämä on suistumassa raiteiltaan. Joskus nuori on etsittävä kotoa, mutta useimmiten hän, ystävänsä tai vanhempansa soittavat tai lähettävät viestin ja pyytävät apua. Minulle on luontaista auttaa heitä.”

werning-pieni

”Olet enkeli, kun noin kauniisti hoidat juoppoa naista”

Sairaanhoitaja Paula Werning, 40:
” Äiti ja isä opettivat, että sinnikkyydellä ja ahkeruudella voi saavuttaa mitä vain. Isä oli muurari, äiti on siivooja.

Opin heiltä jo lapsena, että töitä tehdään paljon. He puhuivat kauniisti kaikista ammateista ja sanoivat, että ilman toista ei toinenkaan tule toimeen. Tiesin jo peruskoulussa, että minusta tulisi sairaanhoitaja.”

Lue koko tarina

Yhtä aikaa palkkatöissä ja yrittäjänä? Matti Kumpulaiselle molemmat ovat samanlaista työtä

Uuden ajan työntekijä ei kaipaa työpaikalle hierarkiaa. Uuden ajan työntekijä teki harrastuksesta itselleen työn. It-tukihenkilö Matti Kumpulainen, 36, oli 1990-luvulla juuri sellainen espoolainen teini, jota kutsuttiin tietokonenörtiksi.