Yannick Lahti

Äänestä numerolla 91

Tue Yannickin kampanjaa

Olen 28-vuotias poliittista viestintää ja eurooppalaista populismia tutkiva väitöskirjatutkija Bolognan yliopistossa Italiassa. Vahvasta suomalaisesta identiteetistäni huolimatta olen aina kokenut olevani myös yhtä lailla eurooppalainen.

Lapsuuden kodissamme Jyväskylässä puhuttiin neljää eri kieltä ja suurimman osan lapsuuteni kesistä vietin äitini suvun luona Belgiassa. Oma puolisoni on italialainen ja viime vuonna syntynyt esikoisemme kasvaa hänkin kodissa, jossa puhutaan suomea, italiaa ja välillä englantia. Silti koen olevani ennen kaikkea suomalainen isä eurooppalaisessa perheessä.

Vahva eurooppalainen identiteettini sekä osaamiseni maanosamme historiasta sekä yhteisistä haasteista tulee näkymään vahvasti osana kampanjaani:

Ajattelen, että sosialidemokraattisten ja eurooppalaisten arvojen, heikompien etujen puolustamisen sekä aidon rakentavan ja eteenpäin vievän vuoropuhelun merkitys Suomessa ja EU:ssa, on nyt meneillään olevien murroksien aikana vuonna 2019 tärkeämpää kuin ehkä koskaan ennen.

Emme saa millään yhteiskunnallisen vaikuttamisen tasolla tyytyä vain sivustaseuraajan rooliin, kovien euroskeptisten sekä populististen voimien levittäessä omaa tunteisiin vetoavaa, mutta harvemmin faktoihin pohjautuvaa viestiään. Meidän on kyettävä nousemaan omilla konkreettisilla teoillamme sekä viestimillämme arvoilla moisen keskustelun yläpuolelle ja aina tarjottava tilalle totuus,  konkreettisia vaihtoehtoja ja täten aitoa uskoa tulevaisuuteen. Näin Suomessa kuin myös Euroopan parlamentissa.

Usein myös väitetään – erityisesti vaalien alla äänestysaktiivisuuden ollessa matalaa – , että ihmiset eivät välitä demokratiasta. Toki luvut voisivat olla korkeampia, mutta uskon osaltani ongelman olevan nykyään se, että yhä useampi päinvastoin kokee, ettei demokratia enää välitä heistä. Juuri tätäkin ajatusta vastaan pyrin kampanjoimaan avoimesti, kohdaten ihmisiä sekä heidän ajatuksiaan, sen sijaan että syyllistäisimme heitä ”yhteiskunnallisesta passiivisuudesta” vaalien alla.

Viestinnän ammattilaisena, erityisesti poliittiseen viestintään erikoistuneena, ymmärrän viestin merkityksen, mutta toisaalta myös merkityksettömyyden, mikäli sanoista ei edes pyritä tekoihin.

Kaikkine puutteineenkin uskon vahvasti Euroopan unioniin sekä sen suunnattomaan potentiaaliin. Euroopassa olemme moninaisuudessamme yhtenäisiä ja tulevissa vaaleissa määrittelemme vahvasti sen minkälaisen Euroopan me haluamme.

KAIKKI EHDOKKAAT