Eurovaalit – vaaliohjelma

IHMISTEN EUROOPPA

Näissä vaaleissa päätämme yhdessä Euroopan suunnan

Euroopan unionista on kehittynyt merkittävä taloudellinen ja poliittinen toimija edistämään hyvinvointia, lisäämään ihmisten, valtioiden ja yritysten välistä kanssakäymistä sekä yhteisiä universaaleja arvojamme: demokratiaa, ihmisoikeuksia ja oikeusvaltioperiaatetta.

Unioni ja nykyinen kansainvälinen yhteistyö on rakennettu periaatteelle, jossa maailmassa noudatetaan sääntöjä ja sopimuksia. Tästä meidän on pidettävä kiinni. Kansainväliset ongelmat ratkeavat vain yhteistyön kautta.

Suomen paikka on EU:n eturivissä. Meidän on oltava aktiivisesti mukana vaikuttamassa EU:n tulevaisuuteen ja rakentamassa entistä vahvempaa Eurooppaa. Suomesta tulee EU:n puheenjohtajamaa kesällä 2019, ja tämä tarjoaa meille mahdollisuuden olla vaikuttamassa EU:n suuntaan tulevina vuosina.

Haluamme, että 2030-luvulla EU on maailman arvo- ja teknologiajohtaja, jossa korkea osaaminen luo vaurautta kaikille. Tulevalla vuosikymmenellä EU nauttii vakaampaa arvostusta kansalaistensa keskuudessa jokaisen eurooppalaisen hyvinvoinnin suojelijana.

Haluamme, että kaikki eurooppalaiset voivat kokea ylpeyttä niin omasta kotimaastaan kuin koko maanosasta, joka kantaa vastuunsa ja tarjoaa kokoavaa johtajuutta koko maailmassa.

SDP haluaa rakentaa kestävämpää maailmaa. Siksi vaaliohjelmamme rakentuu kestävän kehityksen periaatteille. Tällä ohjelmalla SDP haluaa nostaa esille keskeisiä toimia, joilla voidaan puolustaa eurooppalaisia arvoja, vahvistaa eurooppalaista turvallisuutta sekä edistää hyvinvointia sekä unionin sisällä että laajemmin.

Tutustu SDP:n eurovaaliohjelmaan täällä

Election manifesto