Tuulia Pitkänen

Äänestä numerolla 96

Tue Tuulian kampanjaa

Tuulia Pitkänen, 27, on helsinkiläinen feministi, joka pyrkii Euroopan parlamenttiin korjatakseen sukupuolten tasa-arvoon liittyviä ongelmia koko EU:n tasolla.

Euroopan demarinuorten pääsihteerinä toimiva Pitkänen on sukeltanut jo syvälle eurooppa-poliittiseen debattiin työssään Brysselissä. Viimeiset kaksi vuotta Pitkäsen johdettavana on ollut 67 sosialidemokraattista ja sosialistista nuorisojärjestöä 48 euroopan ja lähi-idän maasta.

– Feminismi on sukupolvemme tärkein poliittinen ilmiö. Suomalainen naiskuva, sukupuolten tasa-arvo on globaalisti harvinaislaatuinen ilmiö. Viime aikoina naisten oikeuksien kehitys tuntuu kuitenkin ottaneen taka-askelia kotimaassakin. Suomessa täytyy vihdoinkin päästä eroon sukupuolittuneista palkoista ja muista naisten syrjinnän rakenteista. Samalla tällaisen feministisen politiikan pitäisi olla tavaramerkkimme, vientituotteemme ja käyntikorttimme Euroopassa sekä maailmalla, Pitkänen sanoo.

KAIKKI EHDOKKAAT