Tuulia Pitkänen

Tuulia Pitkänen, 27, on helsinkiläinen feministi, joka pyrkii Euroopan parlamenttiin korjatakseen sukupuolten tasa-arvoon liittyviä ongelmia koko EU:n tasolla.

Euroopan demarinuorten pääsihteerinä toimiva Pitkänen on sukeltanut jo syvälle eurooppa-poliittiseen debattiin työssään Brysselissä. Viimeiset kaksi vuotta Pitkäsen johdettavana on ollut 67 sosialidemokraattista ja sosialistista nuorisojärjestöä 48 euroopan ja lähi-idän maasta.

– Feminismi on sukupolvemme tärkein poliittinen ilmiö. Suomalainen naiskuva, sukupuolten tasa-arvo on globaalisti harvinaislaatuinen ilmiö. Viime aikoina naisten oikeuksien kehitys tuntuu kuitenkin ottaneen taka-askelia kotimaassakin. Suomessa täytyy vihdoinkin päästä eroon sukupuolittuneista palkoista ja muista naisten syrjinnän rakenteista. Samalla tällaisen feministisen politiikan pitäisi olla tavaramerkkimme, vientituotteemme ja käyntikorttimme Euroopassa sekä maailmalla, Pitkänen sanoo.

tuulia.pitkanen@gmail.com
+32472611959 tai +358415013092