Pekka Shemeikka

Äänestä numerolla 98

Tue Pekan kampanjaa

Olen eurooppalainen suomalainen Helsingin Kalliosta. Meillä kaikillahan on monta rinnakkaista identiteettiä: kotipaikkamme, Suomi, Eurooppa ja yhteinen pallomme!

Yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen sain herätyksen jo teini-iässä Vantaalla. Matka on jatkunut maailmalle monien inspiroivien ihmisten kanssa! Kolmen vuosikymmenen ura asiantuntijana ja diplomaattina on kuljettanut minut aina Helsingin kautta Hollannin Haagiin, Iranin Teheraniin, EU:n Brysseliin, ja Turkin Ankaraan. Brysselissä asuin ja työskentelin lähes kymmenen vuotta Suomen EU-tehtävissä.

Viimeksi olen johtanut Arktisen neuvoston Kestävän kehityksen työryhmää (SDWG). Arktisessa paikallinen, kansallinen, EU ja globaali ovat Suomelle yhtä! Aiemmin olen työskennellyt mm. YK:n kestävän kehityksen sekä maahanmuutto- ja turvapaikkapolitiikan parissa. Ilmastonmuutos ja globalisaatio voidaan kääntää uusiksi mahdollisuuksiksi!

Eniten ammattiurallani minua on inspiroinut eurooppalainen yhteistyö. Nyt huoli tulevasta pyörittää Eurooppaa. Yhteisen eurooppalaisen tunteen puute on antanut viime vuosina populisteille tilaa mellastaa.

EU on ollut pitkään henkisesti puolustuskannalla. Brexit, ilmastonmuutos ja globalisaatio ovat haasteita, joista emme kuitenkaan selviä Ilman uutta yhteistä eurooppalaista henkeä. Eurooppalaisuus, kansallisuus ja paikallisuus lomittuvat jo luontevasti mielissämme ja pienentyneessä maailmassa. Eurooppa on tunteen asia – järjellinen unionimme tarvitsee myös tunnetta vakuuttaakseen kansalaisensa!

Tunnen Euroopan parlamentin, sen valiokunnat ja rakenteet lähes kuin omat taskuni. Kansainvälinen verkottuminen on vahvuuteni. Haluan olla mukana kannustamassa EU:n instituutioita ja kansalaisia tiiviimpään yhteistyöhön ja vuoropuheluun. Tässä on vielä kaikilla miettimistä. Järjellä ja sydämellä, kaikkia kuunnellen!

Sosiaalisen elämän vastapaino on minulla luonto kaikessa kauneudessaan ja karuudessaan. Vaimoni ja nyt jo lukioikäisen poikani kanssa olemme tehneet pitkiä kävelyjä saarilla, vuorilla, metsässä, kaupungeissa. Rakkaus mereen syttyi jo lapsuudessa. Viime keväänä pääsin miehistöön Suomen purjelaivasäätiön Vahinelle Azoreilta Irlantiin!

KAIKKI EHDOKKAAT