Abdirahim Husu Hussein

Äänestä numerolla 88

Tue Husun kampanjaa

Olen Abdirahim Husu Hussein. Toimin parhaillaan Helsingin kaupungin valtuutettuna sekä kasvatus- ja koulutuslautakunnan jäsenenä.

Synnyin Somaliassa 1978 perheeseen, johon kuului lopulta kaksitoista sisarusta, äiti ja isä ja kaikki muut perheenjäsenet. Kaksi sisarustani kuoli ollessani vielä lapsi ja perheemme epäonni jatkui sodan pakotettua meidät lähtemään. Maailman tuulet heittelivät meidät lopulta pohjoiseen, Suomen niemelle ja sen tuulisille rannoille.

Tämä oli vuonna 1994. Suomi voitti seuraavana vuonna ensimmäistä kertaa jääkiekon maailmanmestaruuden ja minä sain oleskeluluvan jäädä Suomeen. Suomi liittyi Euroopan unioniin ja The Blade tuli elokuvateattereihin.

Siitä lähtien olen kutsunut Suomea kodikseni äitini ja kuuden veljeni kanssa. Täällä kävin koulun loppuun, pelasin jalkapalloa ja koripalloa, ihastuin, rakastuin, särjin sydämeni, rakastuin uudelleen ja perustin perheen. Nyt olen neljän lapsen isä ja arkeni täyttää heidän viemisensä harrastuksiin, lenkkeily, lukeminen ja tietenkin työ konsulttina. Perjantai-ilta on perheellemme tärkeä hetki. Käytämme sen saunoen, syöden pitsaa ja karkkia.

Tämän kaiken tapahtuessa kiinnostukseni yhteiskuntaa ja politiikkaa kohtaan kasvoi, sillä halusin vaikuttaa asioihin ja tehdä maailmasta paremman paikan olla ja elää.

Minua kiinnostaa se mitä maailmassa tapahtuu ja kuinka teknologia ja kehitys on kutistanut etäisyyksiä ihmisten välillä. Kuinka meidän tekomme vaikuttavat koko maailmaan ja vastaavasti, kuinka maailma on läsnä keskuudessamme.

Elämme globaalia, digitalisaation aikaa. Päätökset, joita teemme tänään ovat kauaskantoisia. Mietin usein, miten nämä päätökset tulevat vaikuttamaan meihin täällä Suomessa tai Eurooppaan tai maailmaan.

KAIKKI EHDOKKAAT