Ympäristövaliokunnan sd-edustajat: Keskustan toiminta vesitti yhdessä sovitun luonnonsuojelulain

29.11.2022

- Olemme erittäin huolestuneita keskustan toimintakyvystä tällä hetkellä. Näinä aikoina kansalaisilla on oikeus odottaa vakaata ja ennakoitavaa päätöksentekoa. Valitettavasti keskustan toiminta luonnonsuojelulain päätöksenteossa osoittaa keskustan epävakauden, toteavat SDPn ympäristövaliokunnan jäsenet Katja Taimela, Niina Malm, Hussein al-Taee ja Johan Kvarnström.

Ympäristövaliokunnassa äänestettiin tiistaina luonnonsuojelulain mietinnöstä. Kokouksessa keskustan edustajat pettivät hallituskumppaninsa ja etsivät ja saivat tukea muutosesityksilleen opposition riveistä. Samalla keskustalaiset äänestivät omien ministereidensä Annika Saarikon ja entisen maa- ja metsätalousministeri Jari Lepän kantoja vastaan. Sekä Saarikko että Leppä ovat hyväksyneet hallitusohjelman mukaisen esityksen luonnonsuojelulaista.

Ympäristövaliokunnan muut hallituspuolueet jättävät mietintöön lausunnon, joka vastaa sisällöltään hallituksen esitystä. Kun asia etenee äänestykseen, on keskustan kansanedustajien ja ministereiden tehtävä valinta, äänestävätkö he omien ministereidensä yksimielisesti hyväksymän esityksen mukaisesti vai sitä vastaan.

– Toivomme, että järki vie voiton tälläkin kertaa, ja keskustalaiset kantavat vastuunsa hallituksen yhteisestä linjasta, Taimela sanoo.