Yliopistouudistusta on valmisteltava avoimesti

SDP:n puoluehallitus vaatii hallitukselta avoimuutta yliopistouudistuksen valmisteluun. Vanhasen 2. hallitus toi yllätyksenä maaliskuun lopun kehysriiheen esityksen, joka kannustaa kaikkia yliopistoja muuttamaan hallintonsa yksityisiksi säätiöiksi. Esitystään hallitus tukee lupaamalla yliopistoille lisärahoitusta, mikäli ne onnistuvat keräämään rahaa elinkeinoelämältä.

Toteutuessaan hallituksen esitys muuttaisi suomalaisia yliopistoja dramaattisesti ja johtaisi koko yliopistokentän laajamittaiseen yksityistämiseen. Uudistus asettaisi yliopistot eriarvoiseen asemaan ja toisi tullessaan vakavia aluepoliittisia ongelmia. Näin laajavaikutteisten esitysten tuomista parlamentaariseen käsittelyyn salakähmäisesti pöydän alta ei voida sosialidemokraattien mielestä mitenkään hyväksyä.

Riippumaton ja autonominen yliopistolaitos on kansakuntamme tärkeimpiä menestystekijöitä. SDP haluaa pitää julkisista yliopistoista jatkossakin kiinni. Säätiöpohjainen innovaatioyliopisto on nähtävä erillishankkeena, jonka toimintaa tulee kriittisesti tarkastella säätiömallin vaikutusten arvioimiseksi.