Yliopistojen kurjistaminen lopetettava

SDP:n puoluehallitus vaatii hallitusta tilille yliopistoille annetuista lupauksista. Kokoomuksen puheenjohtaja Jyrki Kataisen fantastiseksi hehkuttama yliopistouudistus on paljastumassa puhallukseksi.

SDP:n puoluehallitus toteaa kannanotossaan, että hallituksen toimenpiteiden myötä yliopistojen perusrahoitus heikkenee ja aluepoliittisesti tärkeitä sivutoimipisteitä uhkaa lakkauttaminen. Pahimmillaan koko maksuttoman koulutuksen perustan annetaan sortua. Miksi kokoomuksen opetusministeri Henna Virkkunen ei estä suomalaisen korkeakoulujärjestelmän alasajoa?

Hätäisesti voimaan saatettu uusi yliopistolaki on johtanut tilanteeseen, jossa on paljon yliopistojen työntekijöiden ja opiskelijoiden asemaa heikentäviä epävarmuustekijöitä. Hallitus ei ole vahvistanut yliopistojen perusrahoitusta yliopistouudistuksen yhteydessä luvatulla tavalla. Yliopistojen oikeusaseman muuttuessa niille syntyi velvoite vastata itsenäisesti työnantajamaksuista. Tämä tarkoitti 40 miljoonan euron vajetta yliopistojen rahoituksessa. Hallituksen virhettä paikkaamaan tarvitaan nyt muita työnantajia.

Samalla hallitus on opposition päinvastaisista neuvoista huolimatta pitänyt kiinni valtion tuottavuusohjelman toteuttamisesta myös taantuman keskellä. Nyt tuottavuusohjelman noudattaminen on osaltaan johtanut tilanteeseen, jossa esimerkiksi Oulun yliopistossa on käynnistetty 1 600 henkilöä koskevat yt-neuvottelut. Suomen korkeakoulujärjestelmän erityinen vahvuus on ollut vahva maakuntayliopistojen verkosto. Maakuntayliopistot ovat paitsi osoittaneet kykenevänsä tasokkaaseen tutkimukseen ja opetukseen, myös toimineet alueellisen kehityksen vetureina. Oulun yliopistoa on pidetty maakuntayliopistojen lippulaivana, mutta nyt senkin asema on vaakalaudalla.

Kuluneella viikolla opetusministeri Virkkusen valtiosihteerin vetämä koulutusosaamisen vientiä pohtinut työryhmä väläytti esityksessään lukukausimaksukäytännön laajentamista korkeakouluissa. Onko työryhmän ajatus lukukausimaksuista myös kokoomuksen kanta? SDP vastustaa lukukausimaksujen laajentamista jyrkästi. Koulutuksen maksuttomuus on suomalaisen sivistysyhteiskunnan peruspilari.

SDP:n puoluehallitus edellyttää, että hallitus pitää yliopistoille antamansa lupauksen ja korjaa perusrahoituksen puutteet välittömästi. Yliopistojen sivutoimipisteitä ei saa lakkauttaa. Henkilöstövähennyksiksi pelkistynyt tuottavuusohjelma on keskeytettävä. Hallituksen olisi myös kerrottava yksiselitteisesti yliopistojen työntekijöille ja opiskelijoille sekä opintojensa aloittamista vielä harkitseville nuorille kantansa korkeimman opetuksen maksuttomuuteen.

Lisätietoja: Ari Korhonen, p. 040 486 7438