Yli puolet demarikansanedustajista kannattaa selvitystä pienempien työeläkkeiden nostamisesta

Yhteensä 23 demarikansanedustajaa jätti tänään 14.10.2021 kirjallisen kysymyksen pienempien työeläkkeiden nostamisesta. Kansanedustajat haluavat selvittää, milloin käynnistetään hallitusohjelmaan kirjattu kolmikantainen selvitys siitä, miten työeläkejärjestelmän kautta voitaisiin parantaa pienimpiä työeläkkeitä saavien asemaa.

– Tavoitteena on löytää ne keinot, joilla voidaan nostaa alle 1 400 euron suuruisia työeläkkeitä nettomääräisesti 100 eurolla. Eläkkeiden nostaminen voitaisiin toteuttaa käyttämällä siihen pientä osaa eläkerahastojen tuotoista, kirjallisen kysymyksen ensimmäinen allekirjoittaja Kimmo Kiljunen toteaa.

Lisäksi kirjallisessa kysymyksessä kysytään, voitaisiinko samalla selvittää taitetun indeksin korvaaminen oikeudenmukaisemmalla työeläkeindeksillä.

– Taitettu indeksi laskee vanhuseläkeläisten tulotasoa yleisen elintason noustessa ja tämä on erityisen kohtalokasta pientä työeläkettä saavien kannalta, lisää kirjallisen kysymyksen allekirjoittajista Jukka Gustafsson.

Kirjallisen kysymyksen allekirjoittajat ovat: Kimmo Kiljunen, Jukka Gustafsson, Raimo Piirainen, Seppo Eskelinen, Anneli Kiljunen, Suna Kymäläinen, Paula Werning, Piritta Rantanen, Kristiina Salonen, Heidi Viljanen, Ilmari Nurminen, Pia Viitanen, Mika Kari, Merja Mäkisalo-Ropponen, Aki Lindén, Katja Taimela, Hussein al-Taee, Johan Kvarnström, Kim Berg, Niina Malm, Marko Asell, Riitta Mäkinen ja Matias Mäkynen.

Kirjallinen kysymys liitteenä.