YLEn toiminta on turvattava

YLE-lain viivästyminen aiheuttaa ongelmia YLEn toiminnalle ja sen suunnittelulle. Ylen rooli sananvapauden ja monimuotoisuuden edustajana on merkittävä. Ministerin saamattomuus vaarantaa kansalaisille tärkeän julkisen palvelun. Sosialidemokraattinen eduskuntaryhmä vaatii YLE-asiassa nopeaa ratkaisua jo tämän vuoden aikana.

YLEn toiminnan rahoittamisessa ryhmän mielestä paras malli on oikeudenmukaisuuden kannalta budjettirahoitus. Tämä rahoitusmalli edellyttää kuitenkin, että rahoitukselle määritellään selvät perusteet rahoituksen määräytymiselle. Rahoitus on sidottava riittävän pitkäksi ajaksi, jotta rahoitus ei ole kiinni kulloisestakin hallituksesta ja sen haluista. Riittävän pitkä aika olisi esimerkiksi kuusi vuotta.

Sosialidemokraattinen eduskuntaryhmä ei sulje pois mediamaksun mahdollisuutta. Sen yhteydessä on kuitenkin huomioitava sosiaalinen oikeudenmukaisuus. Jos hallitus tuo esityksensä mediamaksusta eduskunnalle, harkitsemme esitystä kokonaisuutena.

YLEn toiminnalle on edelleenkin oleellista kansanvaltainen ohjaus. Ryhmän mielestä hallintoneuvoston roolia on vahvistettava. Liikaa byrokratiaa on karsittava ja siksi ei tarvita lisää uusia valvontaelimiä.