Yhdistelmälupaa koskevaa lainsäädäntöä lykättiin

Euroopan parlamentti ei päässyt sopuun lainsäädäntöluonnoksesta, joka koski ”yhdistelmälupaa”. Sen tarkoituksena on yksinkertaistaa laillisten maahanmuuttajien oleskelu- ja työlupien saantia EU:ssa. Maahanmuuttajat olisivat myös saaneet joukon samoja oikeuksia kuin EU-kansalaiset ulkomaisten työntekijöiden hyväksikäytön estämiseksi.Parlamentin jäsenet hyväksyivät ensin joukon tarkistuksia lakitekstiin, mutta enemmistö ei enää voinut eri syistä tukea lopullista tekstiä. Tarkistettu ehdotus hylättiin äänin 306 puolesta, 350 vastaan ja 25 tyhjää. S&D-ryhmä äänesti ehdotusta vastaan. Ryhmän mielestä komission ehdotus oli epätasa-arvoinen, eri työntekijäryhmät olisivat joutuneet eri arvoiseen asemaa riippuen siitä millä työluvalla työntekijät EU-alueella työskentelevät. Demariryhmän vaatimus on samasta työstä sama palkka.

Komissio ei ilmoittanut äänestyksen jälkeen vetävänsä ehdotustaan pois. Lakiluonnos palautetaan siten kansalaisvapauksien ja työllisyyden valiokuntiin. Näiden tulee kahden kuukauden sisällä tehdä ehdotus, joka voi saada täysistunnon enemmistön taakseen.