Wallin: Työllisyysasteen nosto edellyttää uudistuksia

Harry Wallin

Hallitus ei ole saavuttamassa tavoitettaan 72 prosentin työllisyysasteesta.

– Tavoitteen karkaaminen on ollut jo pitkään selvää. Nyt on ryhdyttävä toimiin, valtiovarainvaliokunnan varajäsen Harry Wallin sanoo.

Valtiovarainministeriön tällä viikolla julkaisema raportti arvioi, että työllisyysaste on tämän vuosikymmenen lopussa noin 70 prosenttia, jos mitään ei tehdä. Wallinin mukaan tehokkaita työllisyyskeinoja olisivat perhevapaiden uudistaminen, asuntojen rakentaminen varsinkin pääkaupunkiseudulle sekä pitkään työttöminä olleiden palvelujen lisääminen.

– SDP on pitänyt näitä keinoja esillä jo pitkään. Toivottavasti niiden toteutus saa lisää vauhtia nyt, kun valtiovarainministeriön virkamiehet suosittelevat samaa, Wallin sanoo.

Erityisen tärkeänä Wallin pitää pitkäaikaistyöttömyyteen puuttumista. Kerran korkealle päässyt pitkäaikaistyöttömyys ei kovin helposti laske, vaikka talouskasvu joskus vauhdittuisi.

– Keinot kyllä tiedetään. Koulutus, palkkatuki ja toimivat työvoimapalvelut auttavat, Wallin sanoo.