Wallin ja Tuppurainen: Hallituksen jatkettava eläinsuojeluasiamiehen virkaa

Kuvitus - kissa

SDP:n kansanedustaja Harry Wallin ja Tytti Tuppurainen vaativat hallitusta jatkamaan eläinsuojeluasiamiehen virkaa. Heidän mukaansa eläinsuojeluasiamiehen virka on malliesimerkki siitä, kuinka pienillä kustannuksilla saadaan tuloksia aikaan. Wallin ja Tuppurainen ovat jättäneet asiasta eriävän mielipiteen.

– Eläinten oikeuksiin liittyvät, tuotantoeläinten hyvinvointi, ruuan alkuperäkysymykset sekä kiinnostus lemmikkieläinharrastusta kohtaan luovat tarpeen itsenäiselle valtion viranomaiselle. On lyhytnäköistä olla jatkamatta virkaa tilanteessa, jossa eläinsuojeluasiamiehen työ saatiin hyvin käyntiin ja eläinsuojeluasiamies saavutti tunnettavuutta, Wallin ja Tuppurainen sanovat.

Eläinsuojeluasiamiehen virka perustettiin viime hallituskaudella SDP:n aloitteesta koordinoimaan valtakunnallista eläinsuojelupolitiikkaa. Virka perustettiin määräaikaisena ja se päättyi vuoden 2015 lopussa. Virka on rahoitettu maa- ja metsätalousministeriön hallinnonalalta ja sen kustannukset ovat olleet noin 100 000 euroa vuodessa.

– Eläinsuojeluasiamiehen kustannukset ovat pienet, mutta hyödyt erittäin suuret. Suomi on ollut eläintensuojelussa edistyksellinen ja vain harvassa muussa maassa on eläinsuojeluasiamiestä. Tätä ei pidä nyt romuttaa.

Wallin ja Tuppurainen ovat huolissaan Sipilän hallituksen eläinsuojelupolitiikasta. Heidän mukaansa hallitusohjelman kirjaukset herättävät kysymyksen, kuinka kunnianhimoinen eläinsuojelulaista onnistutaan tekemään, jos maataloustuottajien kustannukset eivät saa hallituskaudella nousta.

– Hallituksella on nyt tarkistuksen paikka. Eläinsuojelulain kokonaisuudistus on viivästynyt ja muut eläinten pitoa parantavat säädökset ovat olleet vastatuulessa. Suomi tarvitsee eläinsuojeluasiamiehen koordinoimaan valtakunnallista eläinsuojelupolitiikkaa sekä kunnianhimoisen eläinsuojelulain, joka vastaa kansalaisten käsitystä sekä lemmikki- että tuotantoeläinten hyvästä kohtelusta.