Wahlroosin malli johtaisi rauhattomuuteen ja rikkaiden aitauksiin

SDP:n varapuheenjohtaja Pia Viitanen tyrmää Björn Wahlroosin ajatuksen köyhien ja rikkinäisten perheiden tukemisen lopettamisesta.
– On käsittämätöntä, että Sampo-konsernin hallituksen puheenjohtaja on katsonut asiakseen päättää, mikä olisi suositeltava perhemuoto.

– Wahlroosin ajattelu kuvaa hyvin hyvätuloisten oikeistolaista verokapina-ajattelua. Wahlroosin onnelassa veroja ei makseta, ja rikkailla on oikeus jaotella muita ihmisiä omien kategorioidensa mukaan sekä syyllistää heikommin pärjäävät kanssaihmiset.

Viitanen huomauttaa, että hyvinvointiyhteiskunnassa jokaista tuetaan tarpeen vaatiessa ja tästä periaatteesta on pidettävä edelleen kiinni.

Viitanen muistuttaa, että pohjoismainen hyvinvointivaltio on osoittautunut suureksi menestystarinaksi myös Suomen kilpailukyvylle.

– Koulutusjärjestelmämme tuottaa jatkuvasti korkeatasoisia työntekijöitä ja ihmisten sekä yritysten edellytykset työn tekemiseen on turvattu. Hyvinvointimallimme ehkäisee yhteiskunnallista rauhattomuutta ja eikä maassamme ole tarvetta aidata rikkaiden asuinalueita, vaikka Wahlroos sellaisesta ehkä unelmoikin.