VR:n lähes 300 miljoonan hankinnalla suuri vaikutus Kainuulle

SDP:n kajaanilainen kansanedustaja Raimo Piirainen on hyvillään VR:n tänään tiedottamista lähijuna- ja yöjunakaluston lähes 300 miljoonan euron hankinnan etenemisestä kilpailutukseen mahdollisimman pikaisesti.

– Tämä on ehdottomasti hyvä uutinen. Tämä tietää, että Itä-Suomen yöjunayhteys on askeleen lähempänä ja hankinnan olettaisi antavan hyvät lähtökohdat tarjota työtä myös Otamäen Skoda Transtechille, sanoo Piirainen.

– On tärkeän toivottavaa, että tämän hankinnan eteneminen vie jälleen yhden askeleen Otamäen tehtaan kilpailukyvyssä, kehittää tuotantoaan ja näin jopa kasvattaa työllistävää merkitystään koko Kainuulle ja Suomelle. On hyvä, että Suomessa on tieto ja taito rakentaa moderneja vaunukalustoja, jotka toimivat niin paukkupakkasilla kuin helteillä mukavasti.

– VR on oikealla tiellä. On selvää, että vain modernilla kalustolla se pärjää jatkossakin. Nopeudessa ja päästölaskelmissa junassa matkustaminen on lyömätön. Hyvä kalusto ja hyvä rataverkko luovat edellytykset markkinaosuuden kasvattamiselle, jatkaa Piirainen.