Vinkkejä vaalityöhön

Ehdokkaalle, Työkalut 09:50

Ovelta ovelle -kampanjointia

Tälle sivulle kootaan kotisivuillemme lähetettyjä kampanjointivinkkejä.

Kuntavaaliehdokas, tutustu ideoihin ja valjasta mielestäsi parhaat vinkit oman vaalikampanjasi käyttöön.

Voit jättää oman vinkkisi täällä.

Kaikkien kotiin jaettava moniste jossa ehdokkaitten kuvat ja ”motto” 2-4 tärkeintä asiaa mihin haluaisit panostaa kunnassa.

Arto Kyngäs

Isot tilaisuudet eivät välttämättä vedä ihmisiä. Enemmän ulos kaduille, toreille ja ovien taa kunnallisvaaleissa esim. jakaen omia mainoksia ja liittymiskaavakkeita. Suoraa keskustelua enemmän!

Hanne

Rusettiluistelu, olen paikallisella tasolla saanut positiivistä palautetta. Jotain tarjottavaa, mehu kuumana. Punainen silkkirusetti rintaan, itse tehtynä.

Christina Vilpponen

Ensin mielipide monen edellisen vaalin jälkimainingeista. On ollut käytäntö, jolla on saatu vain jokaisen ehdokkaan oma etu äänestäjien valintaan. Kun SDP on jäänyt vähemmistöpuolueena kuntaan äänestäjät ovat moittineet, ei ne tee mitään.

Liikunta on kuntalaisia koskettava aihe. Jääkiekko on suurin liikuntaan liittyvä aihe ,sitä on käytetty viime kunnallisvaaleissa monissa kunnissa. Jalkapallo on Nurmijärven toinen menestynein liikuntalaji. Halusin osallistua Sastamalan SDP kokoukseen Nurmijärveltä vierailijana, Sastamalassa oli uimahalli pääaiheena kuntavaaleissa. Sastamalan Demareille esitin oman kantavaaliteeman.

SDP:n säännöistä 3 §:ää ovat vaaliaiheen päälähteet. Kerroin myöskin , mikäli kunnan verotuottoa saadaan vahvistettua, voidaan myöskin kuntalaisille luoda lisää palveluja ilman lainapääomaa. Kuntaan on saatava kaikille työ turvattua, myöskin lisääntyvällä verotuotolla rakennetaan ja korjataan uudistetaan. Voidaan pitää rakennuslupamaksut ja kiinteistövero alhaisina. Kunnan sisäinen joukkoliikenne voidaan pitää toimivana, sekä edullisena.

Pääasiassa kuntalaisten perusoikeudet on turvattava. Työ ja toimeentulo on mainittu perusoikeus pykälissä. 18 § julkisen vallan on edistettävä työllisyyttä. Säästöjä ei saa tehdä työtä vähentämällä, vaan lisäämällä tuottavuutta joka työllistää vestöä. Nämä aiheet eivät tarvitse mitään kilpailevaa aihetta, ja toimivat jokaisessa kunnassa suomen alueella. Näin kukaan ehdokas ei ole luvannut mitää mistä voi sanoa, että ehdokas lupaa eikä toteuta mitään. Vaan äänestäjät itse ovat antaneet äänensä väärälle puolueelle. Äänestäjille pitää julkaista SDP:n säännöt vaikka ne ovat netissä kuitenkin harvoin äänestäjä lukee sääntöjä.

Pentti Mattila

Kunnallisvaalit hyvään aikaan erityisesti pohjoisessa. Vaalipilkit kerkeää oikein hyvin järjestää ja lättyjä kahvin kanssa voi paisteja hiihtolatujen varrella.

Päivi Käkelä

Voisiko ajatella tälläistä ? Kun lahjoittaa isomman summan ,niin SDP antaisi lahjoittajalle kiitokseksi pienen veistoksen. Minulla olisi siihen idea. Kuvanveistäjä Tapio Kettusella on kokoelmissaan Jako-niminen pieni pronssiveistos,joka on hyvin kuvaava . Leipää/hyvinvointia tulee jakaa kaikille. Minulla ei ole siitä kuvaa,mutta löytynee varmaan hänen kotisivuilta.

Leipää kaikille

Me olemme neuloneet porukalla SDP – neulegraffiteja ja muutama viikko ennen vaaleja olemme tehneet punaisen hyökkäyksen ja valloittaneet kaupungin pylväät ja tolpat taideteoksilla. Graffitit on kiinnitetty solmimalla tai neulomalla tolppiin, joten jos joku oikein mielensä pahoittaa niin ne on myös helpompi poistaa katukuvasta kuin oikeat graffitit. Punainen hyökkäys on myös huolella suunniteltu ja karttaan on merkattu etukäteen parhaimmat näköalapaikat, joista graffitit huomataan.

Espoon Demarinuoret

Hei, ajattelimme näitä nuoria diginatiivejä. Teemme täällä KTY:llä ja kuopiossa kaikkiin vaalitapahtumiin visuaalisen esittelyn. Viemme screenit/ tv-taulut / videotykillä seinään heijastusta , jopa Ice Marathoonin, jossa iltaluistelussa ihmiset voivat halutessaan seurata tekemäämme vaalivideoo. Eli kaikkiin tapahtumiin. Videossa pyörii SDP:n arvot ja puolueen esittely, kauniita kuvia järvisuomen Kuopiosta , puijonladut, kalakukot ja lihapiirakat. Höyrylaivat ja kaunis luonto sekä lupsakat immeiset. Kaikki Kty:n halukkaat saavat oman sloganin ja oman vaalikuvansa tähän videoon. Tarkoitus on tavoittaa ne, jotka hyötyvät visuaalisesta mainonnasta enemmän kuin vuorovaikutuksellisesta kontaktista ja juttelusta teltalla. Mitäs sanotte? Työryhmässäme on minun lisäkseni Erno Säisänen, Esko Koistinen ja Johanna Marttinen.

Tanja Airaksinen

Juuri äsken sain uunituoreet käyntikortit yhdistyksen johtokunnalle. Siihen jätettiin tilaa myös ehdokasnumeroa varten komean ruusun vierustalle. Kun numerot tulee julki, kortin voi nopeasti saada kaikelle kansalle jaettavaksi vaalikortiksi kärestä kouraan. Sitten pääseekin jo keskustelemaan sdp:n vaaliohjelmasta eli siitä, mitä hyvää on tiedossa, jos ja kun sdp voittaa vaalit.

Toive Tynjälä

Valitse yhdeksi viikoksi ammattiosastosi jäsenet kyselyn kohteeksi. Valitse toiseksi viikoksi urheiluseurasi jäsenet kyselyn kohteeksi. Valitsen herätysliikkeesi jäsenet kolmanneksi viikoksi kyselyn kohteeksi. Valitse ystävyysseurasi jäsenet neljänneksi viikoksi kyselyn kohteeksi. Kun kaikki em. Yhteisöissä toimivat ovat sinulle tuttuja, joita on helppo lähestyä, eivätkä he voi tutulle kanssaihmiselle kieltäytyäkään. Ota tästä koppi. Lisää vielä yhdistyksiä, joissa itse olet toimeliaana jäsenenä !

Toive Tynjälä

Jutta Urpilaisen esimerkkiä seuraten eri vaalipiirien sd-kansanedustajat vierailevat kaikissa vaalipiirinsä kunnissa puoluekokouksen ja kuntavaalien välisenä aikana. Puoluekokouksessa valittava puheenjohtaja (ja puoluesihteeri) vierailee jokaisessa 19 maakunnassa puoluekokouksen ja kuntavaalien välisenä aikana. Kansanedustajien vierailuun liittyy kunnan johdon, tiedotusvälineiden ja paikallisen puolueväen tapaamiset. Puoluejohto tapaa maakunnan johtohenkilöitä, tiedotusvälineiden edustajia ja puolueväkeä.

Pekka Ovaska

Kertokaa kansalle selkeästi, että Sipilän ja Bernerin taktiikkana on näivettää julkiset palvelut, jotta yksityistäminen näyttäisi parhaalta vaihtoehdolta. Lopulta yhteiskunnastamme päättävät ulkomaalaiset sijoitusfirmat ??? Hallitus vihtoon heti ja loppu moiselle kehitykselle!!

Alpo Airasalo

Siinä vaiheessa kun tiedän ehdokasnumeroni, kirjoitan numeron pyöreään tarralappuun ja liimaan tarran työpaikallani ja tyokohteissani käyttämääni suojakypärään. Näin tein viime vaaleissakin. Lähes ilmainen vaalimainos.

Kimmo Hyvärinen

Te puhutte vain vähäosaisista mutta puhukaa ihmisille myös siitä mistä nämä soteen sijoittajat tuottonsa tulevat keräämään. Ihmiset ajattelevat, että valtio maksaa, työnantaja maksaa. Kaiken maksaa tavis veroina, käyntimaksuina ja kohonneina hintoina. Pitäsi puhua pääomista jotka makaavat ikäihmisten tileillä. Sieltä maksut tullaan keräämään ja häivytetään veroparatiiheihin. Se on pääomakatoa Suomesta ulos.

Mielestäni ihmisten tulisi ajatella myös tältä kantilta, että hyvin harvan eläke riittää kustantamaan n. 150€/pvä hoitomaksut. Kun tilit on tyhjät niin, silloin ruvetaan vaatiman, että asunto myydään. Sijoittaja tulee lypsämään kaiken irtiotettavan hoidokeista, saneeraamalla ja korottamalla hintoja. Huomatkaa, että sijoittaja ei tuo mitään soteyhtymään. Se on yhteiskunnan valmiiksi rakentamaa ja kustantamaa. Sijoittaja tulee vain lypsämään yhteiskuntaa.

Puhun pääomakadosta siksi, että soteyhtiön kautta voidaan ihmisten omaisuus nyhtää ulkomaille, jos yhtiöittäminen toteutetaan. Osakeyhtiölaki suojaa yhtiötä niin, että kaikki voidaan salata ja pieni päättäjäryhmä tekee päätökset myös myymisestä. Asiakaskunta jotka ovat uhreina eivät mahda mitään. Hallituksen pitäisi muuttaa myös osakeyhtiölakia jos aiotaan estää soteyhtiöden polkumyynti. Sitä ne eivät kykene muuttamaan. Niin suuri vaikutusvalta on yhtiöiden omistajilla.

Avuton potilas

Myös kuntavaalien kampanjoinnin voi ulottaa paikkakunnan työpaikkoihin esim; kahvitunnin aikana tai ruokatauon aikana (lupa työnantajalta saatava) hetki keskustelua asioita jotka painaa mieltä? Ennakkoon tieto porukoillekin työmaalle.

Sakari Nieminen

Ehdokkaiden tulisi tulla takaisin maanpinnalle ja kuunnella ihmisten valitsijoiden asioita.Palata juurille eikä missään tapauksessa asettua besservissereiksi. Luopua virkamieskielestä ja olemasta virkamiesten jatke. Valtuutettu on päättäjä ja virkamies valmistelija siinä järjestyksessä. Minulle annettiin aikanaan ohje: Muista Pertti,että sinä et ole Jumala ja että sinut on valittu hoitamaan ihmisten asioita ei omiasi.

Pertti Kinnunen

1. Liikenteestä puhuttaessa kannattaa ottaa aina esille joukkoliikenteen sähköistäminen. Se varmasti kiinnostaa ihmisiä ja osoittaa, että sosialidemokraatit tukevat vihreitä arvoja. Turkuhan panostaa todella kovasti sähköiseen joukkoliikenteeseen. Toivottavasti joukkoliikenteen sähköistäminen nostetaan esille vaalitenteissäkin, sillä onhan joukkoliikenne kunnalliselämässä hyvin keskeinen asia. 2. Sosialidemokraatttisen puolueen osaaminen yhteiskunnan eri alueilla ja yhteydet taloudellisen tiedon lähteisiin ja järjestöihin vastapainona nykyisen hallituksen osaamattomuutta korostava jatkuva päätösten peruminen.

Eero Ahponen

Järjestetään paikallisesti ns. kyselytunteja esim. verkossa tai muussa mediassa, jossa ihmiset voisi kysellä suoraan ehdokkaalta, ehdokkaasta itsestään tai paikkakunnan asioista tai omista huolen aiheista, miten ehdokas aikoo puuttua huolen aiheisiin jne. Kyselytuntia tiedotettaisiin reippaasti paikallisessa mediassa, toteutettaisiin verkossa,mahdollisesti puhelinkokoustyyppisesti esim. jonkun yhdistyksen yhteistilaisuuden yhteydessä tai radiossa tai paikallislehdessä, tms.

Jouni Tölli

Kun on taas todettu, että vaalilupaukset on lupauksia, ja sitten kun ollaan hallituksessa tehdään niin kuin ”huvittaa” lupauksista piittaamatta tuon taivaallista. Annetaan SDP:n äänestäjille ”lupaustakuu” esimerkiksi 5-10 selkeän keskeisen asian suhteen. Takuu tarkistetaan esim. eduskuntakauden puolivälissä ja sitten loppuvaiheessa ennen seuraavia vaaleja niin, että äänestäjä voi vielä ”lunastaa” takuun uusissa vaaleissa. Takuu voi olla joko absoluuttinen tai järkevällä tavalla ehdollinen. Keskeisintä on, että se on uskottava ja että tämä seuranta myös toteutetaan rehellisesti. Nyt tarvitaan luottamusta! Ei pelin politiikkaa ja jatkuvaa venkoilua!

Ilpo Pietilä

Demari-ämpäri ja edes puolillaan appelsiineja. Suosio on taattu!

Ritu

Mainosvideo, jossa eri alalta eri ikäisiä ihmisiä sanomassa: ”Olen ylpeä siivooja/rekkamies/toimistosihteeri/kassamyyjä jne.” Lähikuva kasvoista kertojilta ja mahdollisimman monta henkilöä sanomassa. Videon tarkoituksena nostattaa omaa ammattiylpeyttä ja tehdä työn tekemisestä hienon asian. Video voisi olla somessa ja miksei tv-mainoskin :)

Petra Kela

Muutkin syrjäytyvät kuin nuoret- haluasin kampanjoida ikäihmisten, eläkeläisten, työttömien puolesta erittäin vahvasti. puhutaan mansikkapaikasta nimeltä valkeakoski ja se luo edellytykset edellä mainittujen ryhmien huomioimiseen erityisesti, pitäisin näitä inhimillisiä arvoja niin arvokkaina ettei sitä rahassa edes voi mitata. Tärkeää olisi että tehdään valkeakoski tunnetuksi siitä että emme eriarvoista ketään ja että olisi hyvä asia pitää se esillä että täällä vlk on m y ö s vanhuksen -työttömän – syrjäytyneen hyvä olla. Perusjuttuja sinänsä.

t. Ari Hagren

ps. Puheenjohtajamme ansiokkaasti tukee juuri inhimillisyyttä kaikissa palvelutasoissa- jatketaan me samaan malliin

Kantahämeessä oli aikoinaan suurin lehti lukijakunnaltaan HÄMEEN VOIMA, sitten tuli Hämeen Kansa ja nyt digiaikana Hämeen Kaiku. Kaikki on menetetty tavalla tai toisella. Vaikka olemmekin digiajassa, tarvitsemme täällä kansan keskellä edellä mainittuja paperisia julkaisuja. Paikkakunnan äänen tulee kuulua. Nyky suunta on väärä. Onko enään paluuta entiseen aikaan?

Kalevi Ijäs

Kauppakeskusstandyt

Pirkko Sonné

Tervehdys ! Teimme Joensuussa aikoinaan kun meillä oli kaupunginjohtaja Aaro Heikkilä seuraavaa eduskuntavaaleissa. Kaupunginjohtaja A.Heikkilä soitti yksityis asuntojen ovikelloa joko yksin tai yhdessä minun Mika P. Peuhkurisen kanssa. Saimme monessa kodissa hyvin positiivisen vastaanoton. Tulos oli ensimmäinen varamies eduskunta vaaleissa. Suosittelen. Terveisin,

Mika P. Peuhkurinen

Tutun ehdokkaan esilletuominen omilla Facebook-sivuilla!

Pauli Kokki

Suosittelen että kaikki joilla on Facebook profiili luovat erillisen ehdokas/poliitikko sivun itselleen. Tämä sivu kannattaa pitää julkisena, jolloin kaikki halukkaat pääsevät seuraamaan ja keskustelemaan kanssasi. Ainakin omassa vaalityössäni pidän tälläistä sivua tärkeimpänä kampanjointi välineenäni, sielä pystyn helposti ja laajasti tavoittamaan äänestäjiä, saamaan heille tietoja arviostasi ja näkemyksistäni ja he pystyvät keskustelemaan ja haastamaan minua. Jos kiinnostaa niin sivuni löytyy Facebookista nimellä Kimmo Huvinen-poliitikko.

Kimmo Huvinen

Mainosmiehenä tiedän, että jos viestinnässä ei ole huomioarvoa, sillä on vain akateeminen arvo. Eli ei mitään SDP:n kampanjointia ajatellen. Ilmapallot ja hernekeitto ei riitä; ei puhekaan kohtelias ja myötäilevä. Tilanteet pitää naulata, se lyhyt hetki. Jos valtakunnallinen road show toteutettaisiin niin, että mukana on pyöreä puinen palju, jossa rohkeat voisivat pulahtaa ja jututtaa vieläkin rohkeampia kunnallisvaaliehdokkaita. Ei jätä ketään kylmäksi. Ainakaan mediaa. Anttikin pulahtaisi ja panisi itsensä likoon. Tiedän sen koska olen hänen entinen naapuri. Nyt ei nynnyillä, SDP panee itsensä likoon ja pesee muut mennessään. Persutkin ovat pelkkää saippuaa käsissämme.

Teuvo Korhonen

Kun ollaan esimerkiksi vaikka soppatykin kanssa torilla niin ehdokkaiden PITÄÄ puhua ja olla ohikulkijoiden ja kaikkien paikalle tulevien käytettävissä, ei ehdokkaat saa ryhmäytyä keskenään ja kehua omia juttujaan vaan ehdottomasti äänestäjien käytössä, keskinäiset kehumiset on hoidettava muualla.

Arja Otollinen

Hei Kampanjavinkkinä: Eduskuntaryhmä suunnittelee edustajien kuntakiertokset .Kaikkiin kuntiin kansanedustajien vetämät tilaisuudet kuntaan sopivasta aiheesta tai edustajalle parhaiten sopuvasta aiheesta.Ajoissa liikkeelle eli heti tammikuusta.Yhdistysten puheenjohtajat aktivoidaan myös tähän.

Kimmo Hotulainen

Omat henkilökohtaiset lyhyet tarinat liittyen johonkin haluamaansa aiheeseen. Esim. Kuinka joku hallituksen leikkaus koskettaa juuri sinua ja mitä mieltä olet siitä.

Jere Mattila

Ideoin vammaistapahtuman, joka toteutetaan TSL:n opintojärjestön kanssa yhteistyössä. Tämä ”Vammainen suomalaisuus – Suomi 100 vuotta” ei ole poliittinen tapahtuma, vaan tiedotustilaisuus vammaisille ja heidän läheisilleen ja asiasta kiinnostuneille.

Vastaavia voisi järjestää juuri somessa, eri osa-alueiden tiedotustilaisuuksina, jossa kerrotaan ja opastetaan ihmisiä oikeuksistaan ja niiden käyttöön ottamisesta. Puolueessa ja ehdokkaissa on varmasti alansa guruja.

Samoin alueellisia/paikallisia vaikutuksia soten osalta ihmiset kyselevät paljon. Näistä olisi hyvä saada ”kättä pidempää”-kampanjointiin mukaan. Itse olen Vammaislähettiläs ja huomasin, etten tiedä paljoakaan vammaisten maahanmuuttajien asemasta.

Hannele Rauhanen

”Jääkiekkokortti” yms kortin kaltainen kuvallinen valtakunnallinen keräilykortti, jonka takana puolueen logo ja tiivis vaalifakta. Edessä ehdokkaan kuva, kunta/ vaalipiiri ja tyhjä rengas vaalinumeroa varten (ehdokas täyttää käsin kun numero tiedossa).

Ehdokas voi tilata haluamansa määrän. Kuvat Helsinkiin ajoissa painoon. Lisämahdollisuus valtakunnallisesti tai paikallisesti: kerää 10 ehdokkaan kortit, postita tai vie paikallisyhdistyksen osoitteeseen ja voita joku HYVÄ palkinto. Ehdokas voi tilata kortteja postilaatikkojakoon jopa tuhansia.

Kari-Veli Lehtonen

Jalkaantuminen kansanpariin kuulla heidän hätäänsä keskustella ja tuoda julki että ollaan kentällä. Esim. Virroilla kävi puheenjohtaja Rinne vierailulla tilaisuus oli niin piilossa että asiasta tiesi vain harvat ja valitut ei näin vaan mahdollisimman näkyvästi ainakin osa tilaisuuksista jota maakunnissa järjestetään.

Mikko Niiniaho

Pehmeät arvot ilman pehmeitä puheita
tai
Luulo ei ole edelleenkään tiedon väärtti

Pirjo Koivukorpi

” Yrittämälä eteenpäin ” ja lisänä ” Meissä kaikissa asuu pieni tai suurempi yrittäjä ” Sitten kerrotaan esim opiskelijasta joka yrittää valmistua Putkimiehestä joka saa putket toimimaan Työtön joka yrittää jaksaa ja tulla toimeen Yrittäjä joka saa firman toimimaan jne.

Esa Hofslagare

Vegaaninen vaalikahvila ja vegaanista vaalikahvitarjoilua.

Eino

Kampanjointia pitkin vuotta, teemalla vuodenajat : Syksyllä kun tulee pimeää niin heijastimien jako,talvella joku jäärapsutin, kesä,kevät jos ei oo mitään tavaraa jakoon, niin toritapahtumia,kahvi ja makkarat käy aina suomalaisille. Olla näkyvillä sillai sopivasti pitkin vaalikautta, eikä vaan just vaalien alla. Ehdokkaat/valitut esillä, tyylin Englanti, siitä soveltaen Suomen oloihin.

Satu Reunanen

Hernekeittokoju hampurilaisbaariksi McSDP tai Mc (omanimi)

Minna

Demarinpunainen vappuhuiska jaettavaksi ennakkovaalien aikaan kauppojen, ostokeskusten yms edustalla aina vaaleihin asti. Saaja muistaa meitä Vappuna!!!

Raija Nurminen

R-kioskit on monille paikka jossa asioidaan täyttäen lottolappuja, kahvilla jne ja r-kioskeja on paljon eri puolilla Suomea. R-kioskin kanssa voisi tehdä sopimuksen jonkinlaisesta vaalinumeroiden esitettävyydestä kioskien kahvipaikoilla.

Jeremias Nieminen

Tarra wc:een oveen silmien korkeudelle, jossa teksti ”kannattaisiko duunarinkin äänestää” tai ”Mitä jos sdp?”. siinä istuessaa sitä ihminen miettii usein henkeviä :)

Peku