Vinkkejä vaalityöhön

Ehdokkaalle, Työkalut 09:50

Tälle sivulle kootaan kotisivuillemme lähetettyjä kampanjointivinkkejä. Lisänä nyt kooste korona-ajan kampanjointivinkeistä.

Voit jättää oman vinkkisi täällä.

Kirjeet ja luukuttaminen

Viesti voi olla postikortti, kirje tai esite, jota on helppo jakaa esimerkiksi postiluukkuun. Muutamia esimerkkejä voisi olla:

• Ehdokas x (on teini-ikäisen äiti ja huolissaan oppilashuollosta ja koulujen yleisistä resursseista), tee kohdennettu kirje näistä teemoista ja jaa se naapureillesi.
  • Ehdokas x on opiskelija ja luukuttaa personoidun kirjeen opiskelija-asuntoihin.
  • Ehdokas x tekee kampanjan kohdennetusti omalle asuinalueelleen ja jakaa naapurustolleen personoidun kirjeen, jossa tervehtii naapureita, kertoo olevansa ehdolla ja pyytää alueen kehittämisideoita sähköpostilla. Voit kohdentaa kirjettä tarkemmin esimerkiksi jakamalla vain kaupungin taloihin ja ottamalla esiin korjattavat teemat näihin liittyen.
  • Luukuttaminen eli esitteiden jako ihmisille kotiin. Tähän liittyen kannattaa sopia yhteistyötä muiden ehdokkaiden kanssa. Erityisen toimiva paketti on, jos yhteistyöllä jaatte aina vaikka viiden eri profiililla olevan ehdokkaan esitteitä.

Sosiaalisen median kampanjointi

• Järjestä erilaisia Facebook ja Instagram -live tilaisuuksia: Olohuonetentit, kyselytunnit, ja keskustelutilaisuudet. Livelle voi miettiä myös tietyn teeman. Etätilaisuuksia voi järjestää myös Teamsin tai Zoom -ohjelman välityksellä. Pyydä tuttujasi ja tukijoitasi järjestämään näitä ystävilleen ja kutsumaan sinut ja ehkä myös muita ehdokkaita tentattavaksi.
  • Mieti omat kontaktit myös somealustoilla: erilaiset Facebook -ryhmät, kaverit ja muut somealustat. Voit lähestyä, vaikka Facebook Messenger viestillä kaikkia Facebook kavereitasi. Osallistu aktiivisesti keskusteluihin ja aloita niitä erilaisissa someryhmissä.
  • Blogi- ja mielipidekirjoitukset, sekä niiden jakaminen sosiaalisessa mediassa ja paikallislehtien mielipidekirjoituspalstalla.
  • Kokeile uusia ideoita, esimerkiksi vlogin (videoblogin) tekemistä.
  • Sometempaukset: erilaiset kyselyt ja arvonnat ja QR-koodien hyödyntäminen. Esimerkiksi kaikkien julkaistusta tai sivusta tykänneiden kesken arvonta.

Näytään kunnissa – puolueen tunnukset esille rohkeasti

• Laita esimerkiksi kampanjaliivi, huivi tai muu puolueen tunnus päällesi, kun kuljet kaupungilla. Pidä taskussasi myös esitteitä, joita voi jättää näkyville ja jakaa mahdollisissa keskusteluissa.
  • Kävelykierrokset: Lähtekää yhdessä kävelylle pienissä ryhmissä ja puolueen kampanjavaatteet (esim. liivit) päällä. Kyselkää ohikulkijoilta kuulumisia turvavälit muistaen.
  • Aloita rohkeasti keskusteluita kohtaamiesi henkilöiden kanssa. Koirapuistossa ollessasi voit esimerkiksi kysyä muilta kanssakuntalaisilta mitkä eläimiin liittyvät teemat heille ovat tärkeitä. Päiväkodin pihalla voi toiselta vanhemmalta tiedustella onko hän tyytyväinen neuvolapalveluihin.
  • Laita omaan ikkunaasi vaalijuliste, tai muu puolueen tunnus.
  • Järjestä turvallisuusohjeistukset huomioiden kaupunkisuunnistuksia. Voit tehdä esimerkiksi viikon ajan tempauksen, jossa joka päivä piilotat omalle alueellesi heijastimen, pehmonallen yms. ja julkaiset etsinnän käynnistyneeksi puskaradioryhmässä tai omilla vaalisivuillasi. Kohteen löytänyt saa palkinnon.

Äänestäjien kohtaaminen turvallisesti

• Mieti kaikki omat kontaktisi kunnassa: lähesty rohkeasti (esimerkiksi harrastukset, Facebook kaverit, lapsen jalkapallojoukkueen vanhemmat, lapsen päiväkotikavereiden vanhemmat, työkaverit, avantouintikaverit ja muut kontaktit). Mieti kontakteja myös oman piirisi yli.
  • Soita kaikille tutuillesi, mikäli he innostuvat asiasta voit äänestämisen lisäksi pyytää heitä kertomaan ehdokkuudestasi omille tutuilleen tai tulemaan mukaan kampanjointiporukkaan.
  • Henkilökohtaiset kirjeet jokaiselle potentiaaliselle äänestäjälle (toimii erityisesti pienillä paikkakunnilla). Isoimmissa kunnissa voi miettiä kirjettä kohderyhmittäin.
  • Mikäli käyt aktiivisesti hiihtämässä, lenkkeilemässä, luistelemassa, suunnistamassa yms, pidä aina kampanjaliivi päällä, josta näkee nimesi. Nimi jää mieleen ja antaa myös mahdollisuuden henkilölle itselleen ottaa kontaktia.

Teemapäivät ja mitä sinulla on sydämellä -konsepti

Hyödynnä puolueen Mitä sinulla on sydämellä -konseptia. Voit kysyä ihmisiltä somessa, mitä heillä on sydämellä esimerkiksi eri postauksien avulla tai järjestämällä livetilaisuuksia Facebookissa ja Instagramissa. Voit myös jakaa oman naapurustosi tai muun alueen asukkaille postikortin, jossa pyydät heitä antamaan esim. palautetta esimerkiksi kuntasi varhaiskasvatuksesta, tien aurauksesta, vanhuspalveluista tai muusta sinulle tärkeästä asiasta.

Palautetta voit pyytää heitä toimittamaan sinulle esim. sähköpostilla tai valmiiksi tehdyn kyselyn avulla.  Kyselyn voi toteuttaa esimerkiksi Google Forms-lomakkeen avulla. SDP:n nettisivuilta löytyy valmiita logoja konseptia varten.

Suomessa vietetään monia eri teemapäiviä. Järjestä teematempauksia tai nosta sinulle tärkeitä asioita keskusteluun eri teemapäivinä. Tempaukset voivat olla sosiaalisessa mediassa tai muuten järjestettynä terveysturvallisuus muistaen.

Esimerkiksi:

• 8.3. vietetään kansainvälistä naistenpäivää, jolloin voit nostaa esille millainen rooli naisilla on ollut kuntasi historiassa. Tai voit nostaa esille tämän päivän arjen sankareita, ja siitä millaista ääntä he kaipaisivat päätöksentekoon. Toteutustapa voi olla esimerkiksi blogi- ja mielipidekirjoitus, somevideo tai podcast.
  • 9.4. vietetään Mikael Agricolan päivä ja suomen kielen päivä. Tällöin voit nostaa esille ainutlaatuisia asioita, sanoja, toimintoja tai paikkoja mitkä symboloivat kuntaasi tai asuinaluettasi. Samassa on helppo myös tuoda esille mitkä asiat ovat sinulle tärkeitä omassa kunnassasi tai alueella ja mikä kaipaisi vielä kehitettävää.  Toteutustapa voi olla esimerkiksi blogi- ja mielipidekirjoitus, somevideo tai podcast.

Kaikkien kotiin jaettava moniste jossa ehdokkaitten kuvat ja ”motto” 2-4 tärkeintä asiaa mihin haluaisit panostaa kunnassa.

Arto Kyngäs

Isot tilaisuudet eivät välttämättä vedä ihmisiä. Enemmän ulos kaduille, toreille ja ovien taa kunnallisvaaleissa esim. jakaen omia mainoksia ja liittymiskaavakkeita. Suoraa keskustelua enemmän!

Hanne

Rusettiluistelu, olen paikallisella tasolla saanut positiivistä palautetta. Jotain tarjottavaa, mehu kuumana. Punainen silkkirusetti rintaan, itse tehtynä.

Christina Vilpponen

Kunnallisvaalit hyvään aikaan erityisesti pohjoisessa. Vaalipilkit kerkeää oikein hyvin järjestää ja lättyjä kahvin kanssa voi paisteja hiihtolatujen varrella.

Päivi Käkelä

Me olemme neuloneet porukalla SDP – neulegraffiteja ja muutama viikko ennen vaaleja olemme tehneet punaisen hyökkäyksen ja valloittaneet kaupungin pylväät ja tolpat taideteoksilla. Graffitit on kiinnitetty solmimalla tai neulomalla tolppiin, joten jos joku oikein mielensä pahoittaa niin ne on myös helpompi poistaa katukuvasta kuin oikeat graffitit. Punainen hyökkäys on myös huolella suunniteltu ja karttaan on merkattu etukäteen parhaimmat näköalapaikat, joista graffitit huomataan.

Espoon Demarinuoret

Hei, ajattelimme näitä nuoria diginatiivejä. Teemme täällä KTY:llä ja kuopiossa kaikkiin vaalitapahtumiin visuaalisen esittelyn. Viemme screenit/ tv-taulut / videotykillä seinään heijastusta , jopa Ice Marathoonin, jossa iltaluistelussa ihmiset voivat halutessaan seurata tekemäämme vaalivideoo. Eli kaikkiin tapahtumiin. Videossa pyörii SDP:n arvot ja puolueen esittely, kauniita kuvia järvisuomen Kuopiosta , puijonladut, kalakukot ja lihapiirakat. Höyrylaivat ja kaunis luonto sekä lupsakat immeiset. Kaikki Kty:n halukkaat saavat oman sloganin ja oman vaalikuvansa tähän videoon. Tarkoitus on tavoittaa ne, jotka hyötyvät visuaalisesta mainonnasta enemmän kuin vuorovaikutuksellisesta kontaktista ja juttelusta teltalla.

Tanja Airaksinen

Juuri äsken sain uunituoreet käyntikortit yhdistyksen johtokunnalle. Siihen jätettiin tilaa myös ehdokasnumeroa varten komean ruusun vierustalle. Kun numerot tulee julki, kortin voi nopeasti saada kaikelle kansalle jaettavaksi vaalikortiksi kärestä kouraan. Sitten pääseekin jo keskustelemaan sdp:n vaaliohjelmasta eli siitä, mitä hyvää on tiedossa, jos ja kun sdp voittaa vaalit.

Toive Tynjälä

Valitse yhdeksi viikoksi ammattiosastosi jäsenet kyselyn kohteeksi. Valitse toiseksi viikoksi urheiluseurasi jäsenet kyselyn kohteeksi. Valitsen herätysliikkeesi jäsenet kolmanneksi viikoksi kyselyn kohteeksi. Valitse ystävyysseurasi jäsenet neljänneksi viikoksi kyselyn kohteeksi. Kun kaikki em. Yhteisöissä toimivat ovat sinulle tuttuja, joita on helppo lähestyä, eivätkä he voi tutulle kanssaihmiselle kieltäytyäkään. Ota tästä koppi. Lisää vielä yhdistyksiä, joissa itse olet toimeliaana jäsenenä !

Toive Tynjälä

Vaalipiirien sd-kansanedustajat vierailevat kaikissa vaalipiirinsä kunnissa puoluekokouksen ja kuntavaalien välisenä aikana. Puoluekokouksessa valittava puheenjohtaja (ja puoluesihteeri) vierailee jokaisessa 19 maakunnassa puoluekokouksen ja kuntavaalien välisenä aikana. Kansanedustajien vierailuun liittyy kunnan johdon, tiedotusvälineiden ja paikallisen puolueväen tapaamiset. Puoluejohto tapaa maakunnan johtohenkilöitä, tiedotusvälineiden edustajia ja puolueväkeä.

Pekka Ovaska

Siinä vaiheessa kun tiedän ehdokasnumeroni, kirjoitan numeron pyöreään tarralappuun ja liimaan tarran työpaikallani ja tyokohteissani käyttämääni suojakypärään. Näin tein viime vaaleissakin. Lähes ilmainen vaalimainos.

Kimmo Hyvärinen

Myös kuntavaalien kampanjoinnin voi ulottaa paikkakunnan työpaikkoihin esim; kahvitunnin aikana tai ruokatauon aikana (lupa työnantajalta saatava) hetki keskustelua asioita jotka painaa mieltä? Ennakkoon tieto porukoillekin työmaalle.

Sakari Nieminen

1. Liikenteestä puhuttaessa kannattaa ottaa aina esille joukkoliikenteen sähköistäminen. Se varmasti kiinnostaa ihmisiä ja osoittaa, että sosialidemokraatit tukevat vihreitä arvoja. Turkuhan panostaa todella kovasti sähköiseen joukkoliikenteeseen. Toivottavasti joukkoliikenteen sähköistäminen nostetaan esille vaalitenteissäkin, sillä onhan joukkoliikenne kunnalliselämässä hyvin keskeinen asia. 2. Sosialidemokraatttisen puolueen osaaminen yhteiskunnan eri alueilla ja yhteydet taloudellisen tiedon lähteisiin ja järjestöihin vastapainona nykyisen hallituksen osaamattomuutta korostava jatkuva päätösten peruminen.

Eero Ahponen

Järjestetään paikallisesti ns. kyselytunteja esim. verkossa tai muussa mediassa, jossa ihmiset voisi kysellä suoraan ehdokkaalta, ehdokkaasta itsestään tai paikkakunnan asioista tai omista huolen aiheista, miten ehdokas aikoo puuttua huolen aiheisiin jne. Kyselytuntia tiedotettaisiin reippaasti paikallisessa mediassa, toteutettaisiin verkossa,mahdollisesti puhelinkokoustyyppisesti esim. jonkun yhdistyksen yhteistilaisuuden yhteydessä tai radiossa tai paikallislehdessä, tms.

Jouni Tölli

Demari-ämpäri ja edes puolillaan appelsiineja. Suosio on taattu!

Ritu

Mainosvideo, jossa eri alalta eri ikäisiä ihmisiä sanomassa: ”Olen ylpeä siivooja/rekkamies/toimistosihteeri/kassamyyjä jne.” Lähikuva kasvoista kertojilta ja mahdollisimman monta henkilöä sanomassa. Videon tarkoituksena nostattaa omaa ammattiylpeyttä ja tehdä työn tekemisestä hienon asian. Video voisi olla somessa ja miksei tv-mainoskin :)

Petra Kela

Tutun ehdokkaan esilletuominen omilla Facebook-sivuilla!

Pauli Kokki

Eduskuntaryhmä suunnittelee edustajien kuntakiertokset. Kaikkiin kuntiin kansanedustajien vetämät tilaisuudet kuntaan sopivasta aiheesta tai edustajalle parhaiten sopivasta aiheesta. Ajoissa liikkeelle eli heti tammikuusta.Yhdistysten puheenjohtajat aktivoidaan myös tähän.

Kimmo Hotulainen

Ideoin vammaistapahtuman, joka toteutetaan TSL:n opintojärjestön kanssa yhteistyössä. Tämä ”Vammainen suomalaisuus – Suomi 100 vuotta” ei ole poliittinen tapahtuma, vaan tiedotustilaisuus vammaisille ja heidän läheisilleen ja asiasta kiinnostuneille.

Vastaavia voisi järjestää juuri somessa, eri osa-alueiden tiedotustilaisuuksina, jossa kerrotaan ja opastetaan ihmisiä oikeuksistaan ja niiden käyttöön ottamisesta. Puolueessa ja ehdokkaissa on varmasti alansa guruja.

Samoin alueellisia/paikallisia vaikutuksia soten osalta ihmiset kyselevät paljon. Näistä olisi hyvä saada ”kättä pidempää”-kampanjointiin mukaan. Itse olen Vammaislähettiläs ja huomasin, etten tiedä paljoakaan vammaisten maahanmuuttajien asemasta.

Hannele Rauhanen

”Jääkiekkokortti” yms kortin kaltainen kuvallinen valtakunnallinen keräilykortti, jonka takana puolueen logo ja tiivis vaalifakta. Edessä ehdokkaan kuva, kunta/ vaalipiiri ja tyhjä rengas vaalinumeroa varten (ehdokas täyttää käsin kun numero tiedossa).

Ehdokas voi tilata haluamansa määrän. Kuvat Helsinkiin ajoissa painoon. Lisämahdollisuus valtakunnallisesti tai paikallisesti: kerää 10 ehdokkaan kortit, postita tai vie paikallisyhdistyksen osoitteeseen ja voita joku HYVÄ palkinto. Ehdokas voi tilata kortteja postilaatikkojakoon jopa tuhansia.

Kari-Veli Lehtonen

Pehmeät arvot ilman pehmeitä puheita
tai
Luulo ei ole edelleenkään tiedon väärtti

Pirjo Koivukorpi

Vegaaninen vaalikahvila ja vegaanista vaalikahvitarjoilua.

Eino

Kampanjointia pitkin vuotta, teemalla vuodenajat : Syksyllä kun tulee pimeää niin heijastimien jako,talvella joku jäärapsutin, kesä,kevät jos ei oo mitään tavaraa jakoon, niin toritapahtumia,kahvi ja makkarat käy aina suomalaisille. Olla näkyvillä sillai sopivasti pitkin vaalikautta, eikä vaan just vaalien alla. Ehdokkaat/valitut esillä, tyylin Englanti, siitä soveltaen Suomen oloihin.

Satu Reunanen