Ville Skinnari: Suomi ei tule kuntoon ilman uusia jätti-investointeja

Hallituksen luotava nopeasti uusi toimintamalli rakentamisen investointeihin

Lahtelainen SDP:n kansanedustaja, talousvaliokunnan jäsen Ville Skinnari vaatii hallitukselta nopeita toimia välttämättömien investointien toteuttamiseksi Suomessa.

– Suuret tiehankkeet, koulujen ja sairaaloiden rakentaminen ovat käytännössä mahdottomia toteuttaa kuntien tai valtion suoralla rahoituksella. Hallituksen pitää nopeasti luoda uusi rahoitusmalli, jotta tarvittavat investoinnit saadaan liikkeelle. Muuten koulujen ja sairaaloiden sekä liikenteen välttämättömät miljoonainvestoinnit uhkaavat Suomessa jäädä toteutumatta.

Jos ja kun kuntien lisävelkaantuminen ei ole vaihtoehto, hallituksen tulee nopeasti viedä eteenpäin SDP:n viime kaudelle esittämän Remontti Oy:n tapainen toimintamalli. Muuten Suomea ei saada kuntoon.

Skinnarin mukaan koulujen ja sairaaloiden investoinnit tulisi tehdä nyt huolella ja uskaltaa rakentaa uutta.

– Meillä on mm. puurakentamisen ja energiatehokkuuuden kansainvälistä huippuosaamista. Esimerkiksi Lahteen tarvitaan jopa neljä uutta koulua.

Skinnari muistuttaa, että hallituksen 110.000 uuden työpaikan tavoite uhkaa karata jo nyt käsistä, ellei panostuksia löydetä välttämättömään rakentamiseen.

Euroopasta saatava tukea

Skinnarin mukaan Suomeen tulee saada Euroopasta konkreetista tukea uusiin investointeihin

– Meidän pitää panostaa osaamiseen rahan hakemisessa. Euroopan strategisten investointien rahastosta (ESIR) pitää saada Suomeen konkreettista hyötyä miljarditasolla. Se vaatii uudenlaista osaamista Suomessa, koska aiemmin emme ole onnistuneet luomaan tarpeeksi hyviä hankkeita EU-tasolla.

Koko Euroopassa tavoitteena on 315 miljardin euron investointien käynnistyminen vuoteen 2020 mennessä.