Viljanen: Muutoshallitus satsaa budjetissa tulevaisuuteen

Rinteen hallitus on muutoshallitus, joka toteuttaa inhimillistä ja oikeudenmukaista politiikkaa ihminen edellä, ei markkinoiden ehdoilla. Muutos edellisen hallituksen politiikkaan on merkittävä.

– Nyt onkin hienoa huomata, kuinka sosiaalinen oikeudenmukaisuus näkyy vahvasti tänään julkaistun budjettiriihen päätöksissä, toteaa kansanedustaja Viljanen.

Erityisen iloinen Viljanen on hallituksen toimista tukea perheitä sekä parantaa peruspalveluita ja pienituloisten ihmisten asemaa.

– Pienimpien eläkkeiden korotus, lapsilisän yksinhuoltajakorotus, elatustuen korottaminen sekä neljännestä ja sitä seuraavista lapsista maksettavien lapsilisien korotukset tuntuvat suoraan siellä, missä tarvitaan, perheiden arjessa.

Lisäksi hallitus aikoo tehdä vuosina 2020 ja 2021, molempina 1,5 miljoonan euron panostuksen tärkeään ryhmään, päihteitä käyttäviin äiteihin ja heidän palvelujen parantamiseen.

– Päihteitä käyttävien äitien palveluihin panostaminen on tulevaisuusinvestointi, joka parhaimmillaan kantaa hedelmää sukupolvia eteenpäin, toteaa Viljanen.

Hallituksen talousarvioesityksestä Viljanen haluaa nostaa esiin myös sote-asiat. Hallitus toteuttaa hoitotakuun, jossa kiireettömään hoitoon pääsee seitsemän päivän sisällä hoidontarpeen arvioinnista. Lisäksi hallitus sitoutuu parantamaan vanhuspalveluita merkittävästi, kun tehostetun palveluasumisen henkilöstömitoitus (0,7) vihdoin kirjataan lakiin.