Viljanen: Lääkelupaprosesseja on nopeutettava

SDP:n kansanedustaja ja sosiaali- ja terveysvaliokunnan jäsen Heidi Viljanen vaatii lääkelupaprosessien parantamista niin, että uusien lääkkeiden saaminen potilaille nopeutuisi.

Entinen kansanedustaja Jyrki Kasvin (vihr.) kirjoitti eilen blogissaan pitkäaikaisen syöpäsairauden johtaneen päätökseen saattohoidon alkamisesta.

– Kirjoitus herkisti varmasti jokaisen ihmisen. Oli pysäyttävää lukea uutista, jossa Kasvi kertoi kuolevansa ennusteen mukaan alkukesästä, koska myyntilupa puuttuu. Lupaava lääke on olemassa, mutta se näyttää pysähtyvän byrokratiaan. Näin ei pitäisi olla, kun kyseessä on tuhansien ihmisten elämästä, Viljanen sanoo.

Suomessa sairastuu vuosittain syöpään noin 30 000 ihmistä. Heistä suurin osa paranee hyvien hoitojen ansiosta. Syöpähoidot edistyvät jatkuvasti ja uusia lupaavia hoitoja erilaisten syöpien nujertamiseksi kehitetään koko ajan. Suomessa syövän hoitotulokset ovat kansainvälisesti vertailtuna huippuluokkaa, Viljanen toteaa.

Omasta syöpäsairaudestaan kertoessaan Jyrki Kasvi tuo esiin myös syöpälääkkeiden lupaprosessit. Esimerkiksi Yhdysvalloissa myyntiluvan saanut, vaikuttavaksi todettu syöpälääke ei ole EU:n lääkeviraston lupaa toistaiseksi saanut. Viljanen huomauttaa, että lupaprosessien yksi tarkoitus on varmistaa lääkkeen turvallisuus.

– On selvää, että lääkkeiden lupaprosessissa turvallisuudesta ei saa tinkiä. Onko kuitenkin jotain, mitä voitaisiin tehdä lääkelupaprosessien parantamiseksi? Tämän haluan selvitettäväksi, Viljanen vaatii.

Viljanen huomauttaa, että itse myyntilupa ei vielä takaa, että lääke on potilaan käytössä Suomessa. Uuden lääkkeen pitää vielä saada Kela-korvattavuus Hilasta eli hintalautakunnasta tai päästävä sairaaloiden kilpailutuksissa listoille. Hila-prosessi saattaa kestää uusien lääkkeiden kohdalla jopa kaksi vuotta.

– Jos ihmiset eivät saa apua, vaikka sitä olisi tarjolla, silloin prosesseja voi ja pitää parantaa. On ennen kaikkea potilaan, mutta myös koko yhteiskunnan etu, että uudet lääkkeet ovat mahdollisimman nopeasti potilaiden saatavissa. Se säästää ihmishenkiä, Viljanen sanoo.