Viitaselta kehut Sipilälle

Sdp:n puoluevaltuuston puheenjohtaja, kansanedustaja Pia Viitanen antaa arvoa Keskustan puheenjohtaja Juha Sipilän näkemyksille Kypros-ratkaisun suhteen.

– On miellyttävää todeta, että Keskustan puheenjohtaja Juha Sipilä antaa arvoa Jutta Urpilaisen ja Olli Rehnin työlle Kypros-ratkaisun vääntämisessä. On hienoa, että maassa löytyy myös vastuullisia oppositiojohtajia.

Puheenjohtaja Sipilä totesi Ylen ykkösaamulähetyksessä, että jonkinlaista tukea Kyprokselle on syytä antaa, vaikka hän myös samalla pohtikin Kyproksen euroeron mahdollisuuksia.

– Uskon, että näin puheenjohtaja Sipilä ymmärtää nyt tehdyn ratkaisun historiallisuuden ja kovuuden.

Viitasen mukaan näyttää siltä, että Kyproksen ohjelmasta on tulossa ehdoiltaan tiukin ohjelma, mitä tähän asti on tehty.

– Ratkaisu uudistaa rahoitusmarkkinoiden pelisäännöt Kyproksella. Ohjelma pistää sijoittajat vastuuseen tekemistään virheistä. Pankkien omistajat menettävät omistuksensa ja sijoittajat kärsivät raskaat tappiot. Tuen ehdottamana edellytyksenä tulee olla rahanpesuepäilyiden perusteellinen selvitys ja ylipäänsä saarivaltioiden rahanpesun lopettaminen.