Viitanen Zyskowiczille: Velkakello tikittää

Pia Viitanen

SDP:n kansanedustaja, valtiovarainvaliokunnan vastaava Pia Viitanen muistuttaa kokoomuksen kansanedustaja Ben Zyskowiczille, että hallitus ei ole vastoin vaalien alla puhuttua vähentämässä velanottoa, vaan lisäämässä sitä.

– Zyskowicz on tekemässä itsestään poliittisen keskustelun ylituomaria. Totuuden apostolin viitta sopisi uskottavammin edustaja Zyskowiczille, jos hän uskaltaisi katsoa totuutta silmiin kokoomuksen omasta linjasta. Vastoin edustaja Zyskowiczin ja kokoomuksen omia vaaleja edeltäneitä puheita kokoomus ei ole vähentämässä velanottoa vaan lisäämässä sitä. Budjettialijäämä kasvaa ensi vuonna johtuen kokoomuksen uusista erityisesti suurituloisille suunnatuista verohelpotuksista.

Viitanen muistuttaa, että vuodesta 1987 jälkeen kokoomuksen ollessa hallituksessa Suomi on ottanut velkaa yli 100 miljardia euroa.

– Velkakello tikittää nyt julmasti syöden kokoomuksen talouspoliittista uskottavuutta. Edustaja Zyskowicz on henkilökohtaisesti istunut koko tämän ajan eduskunnassa ja on hyväksynyt tämän velkaantumisen.

Hallitusohjelmassa luvattiin, että velkaantuminen pysäytetään. Siksi ministeri Orpon budjettiesitys olikin suuri yllätys lisävelanottoineen.

– Kokoomuksen logiikka on vähintäänkin mielenkiintoinen. Ensin vakuutellaan, että kaikilta, niin eläkeläisiltä, lapsiperheiltä, työttömiltä kuin opiskelijoiltakin tulee leikata, jotta Suomen velkaantuminen saadaan pysähtymään. Kun sakset ovat napsineet tämän joukon kukkarolla, selviääkin, että myös tulevana vuonna tullaan ottamaan lisävelkaa. Ilmeisesti leikattava onkin siksi, jotta samaan aikaan voitaisiin keventää miljoonaperintöjen verotusta.

Viitanen toistaakin SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Lindtmanin torstaina Raumalla esittämän idean:

– Jättäkää miljoonaperintöjen veroale toteuttamatta ja perukaa päivähoitomaksujen korotus. Silloin lapsiperheet kiittävät ja miljonääritkin ymmärtävät.